Pierwszy z Impulsów 2 został oficjalnie, w świetle fleszy, odebrany przez Ferrovie Sud Est 11 czerwca w Bari. Luigi Lenci, dyrektor generalny FSE, jest zadowolony z zakupu polskich pociągów.
5 elektrycznych zespołów trakcyjnych ETR322 pojedzie na linii Bari – Putignano w połowie września, wraz z wdrożeniem jesiennego, powakacyjnego rozkładu jazdy. Na razie we Włoszech są 3 Impulsy, a 2 kolejne dojadą tu do końca czerwca.
Impulsy zastąpią Atribo z Pesy na jednej z linii
– Na tę chwilę na trasie Bari – Putignano kursują inne polskie pociągi spalinowe Pesa Atribo. Zakończyła się jednak elektryfikacja linii Bari – Putignano i zostaną one zastąpione od września nowoczesnymi Impulsami. Z kolei Pesy przesuniemy na południe Apulii, gdzie kursują obecnie bardzo stare pociągi, które jak najszybciej chcemy wyłączyć z ruchu – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Luigi Lenci.
– Mamy już pierwsze doświadczenia z pojazdami Newagu, na razie nie mamy do nich zastrzeżeń. Ich jakość jest niezła, zwłaszcza w połączeniu z korzystną ceną. Będziemy mieli warunki do konkurowania o pasażera także z jakością pociągów regionalnych, które uruchamia Trenitalia, a ten przewoźnik ma jednak znacznie szersze możliwości pozyskiwania środków finansowych na zakup taboru. A jednak pociągi Newagu niczym nie odstępują droższym pojazdom kupowanym przez siostrzaną spółkę. To dla nas bardzo ważne – ocenił Lenci, szef FSE.
ETR322 zostały zakupione z 80% udziałem środków przekazanych na zakup taboru przez region Apulia. – Region jest zainteresowany poprawą warunków podróży pasażerów, ponieważ jest to działanie prospołeczne, ma też z pewnością swój zwrot polityczny – dodał Lenci.
Testy pojazdów i szkolenia obsługi do września
Dziś (12 czerwca) rozpoczęły się testy Impulsów na pierwszej zelektryfikowanej linii do Putignano. Testy będą wykonywane nocą.
– Badana będzie kompatybilność pojazdu z infrastrukturą, a więc współpraca pojazdu z nową siecią trakcyjną, z peronami, sprawdzimy drogi hamowania itd. Czekamy na weryfikację zgodności z typem drugiego i trzeciego Impulsa, który został nadany pierwszemu pojazdowi. Tego lata 5 pociągów na pewno będzie mogło poruszać się po liniach zelektryfikowanych obsługiwanych przez FSE – powiedział Józef Michalik, v-ce prezes Newagu. Dodał, że równolegle szkolenie przechodzić będzie włoska obsługa techniczna ezt.
Nowy rynek na elektryczne pojazdy z Newagu
Kontrakt z FSE już został rozszerzony o 6 kolejnych ezt typu ETR322. Jak zapowiedział prezes Newagu Zbigniew Konieczek, zostaną one zbudowane do końca października 2020 roku. Prawdopodobne jest jednak jeszcze rozszerzenie kontraktu.
– Traktujemy ten kontrakt z dużą nadzieją. Elektrycznych pojazdów 3-członowych jest we Włoszech bardzo dużo. Doświadczenie zebrane przy produkcji ETR322 będziemy chcieli tu spożytkować. Tym bardziej, że pojazd ma prawne dopuszczenie do kursowania po włoskich torach – dodał Józef Michalik.
Realizacja kontraktu dla FSE przedłużyła się o co najmniej 2 lata. Już jesienią 2016 roku pierwszy Impuls 2 był gotowy, a następne cztery zbudowano w ciągu kolejnych miesięcy. FSE miało jednak problemy finansowe, na które nałożyły się zmiany przepisów dopuszczających do eksploatacji pojazdów kolejowych. Tajemnicą poliszynela jest też to, że bardzo wolno posuwała się elektryfikacja linii kolejowej z Bari do Putignano, Martina Franca i Taranto. Do dziś zelektryfikowano w pełni jedynie 40 kilometrowy odcinek do Putignano , ale tylko na jego połowie poprawnie działają urządzenia srk.
Więcej zdjęć z uroczystości przekazania pojazdów
można obejrzeć tutaj.