4 grudnia 2019 w centrum prasowym PAP odbyła się konferencja prasowa na temat publikacji Raportu pn. "Efektywny i innowacyjny system szkolenia oraz rozwoju zawodowego maszynistów." Główne tezy tego opracowania zaprezentowali w imieniu autorów dr Jakub Majewski, Piotr Macioszek i Michał Litwin (na zdjęciu).
Raport został przygotowany staraniem siedmiu współpracujących organizacji branżowych: Fundacji Pro Kolej, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Klastra Luxtorpeda 2.0, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej, Business Center Club i Forum Kolejowego Railway Business Forum.
Jest to unikalny materiał kompleksowo odnoszący się do pracowników zatrudnionych na stanowisku maszynisty kolejowego. Prezentuje "fotografię dnia pracy", predyspozycje psychofizyczne, zasady naboru i szkolenia maszynistów. Bardzo ciekawe są zawarte w raporcie badania porównawcze wybranych krajów Unii Europejskiej związane z tematem a także odniesienia do osób kierujących pojazdami drogowymi i pilotów samolotów.
Raport wyraźnie wskazuje na problem zbyt wygórowanych wymagań jakie są stawiane kandydatom na maszynistów odnośnie stanu zdrowia i czasu trwania szkolenia. Okazuje się, że w innych krajach okres szkolenia jest krótszy (np. w Czechach prawie trzykrotnie) a wymogi zdrowotne np. związane ze wzrokiem, są restrykcyjne w stopniu nigdzie nie spotykanym poza Polską. Ponadto raport opisuje te aspekty pracy maszynisty, które mogłyby być w znacznym stopniu bardziej efektywne jak np. rozliczanie czasu i organizacja pracy na tym stanowisku. Na temat tego, jak może wyglądać szkolenie polskiego maszynisty w przyszłości
piszemy tutaj.
Badania i wnioski zawarte w raporcie mają na celu uświadomienie problemu i wywołanie reakcji na fakt, iż już obecnie istnieje w Polsce poważny brak odpowiedniej ilości maszynistów a brak ten będzie się z czasem pogłębiał, o ile nie zostanie zmieniony system naboru i szkolenia maszynistów.
Pełny tekst raportu można przeczytać tutaj.