Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prezentacja projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
30-03-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp/Rynek Kolejowy, 30 marca 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prezentacja projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych
Dziś rano reprezentanci Ministerstwa Infrastruktury i Polskch Linii kolejowych spotkali się z przedstawicielami organizacji związanych z branżą kolejową w celu zaprezentowania projektu Wieloletniego Planu Inwestycji Kolejowych na lata 2010-2013.

Program jest pierwszym planem przygotowanym na okres dłuższy niż na 1 rok. Organizatorzy konferencji i autorzy projektu podkreślali, że w przypadku branży drogowej już od dość dawna powstawały długoterminowe plany inwestycyjne, a dla branży kolejowej jest to swego rodzaju nowość. Ministerstwo dysponuje planem rozwoju kolei do roku 2030, jednak oczywiście ukazuje on inwestycje w charakterze bardzo uproszczonym.

W opinii dyrektora Railway Business Forum Piotra Faryny projekt, konsultacje z nim związane i konferencja wnoszą nową jakość w struktury planowania inwestycji kolejowych. - Było to bardzo ważne spotkanie po pierwsze w związku z prezentowanym programem ,a po drugie ze względu na bardzo dobrą tendencję prowadzenia przez MI konsultacji ze środowiskiem. Nie twierdzę , iż takich konsultacji wcześniej nie było w ogóle, ale na pewno nie były prowadzone na tak duża skalę. Trzeba podkreślić, że po raz pierwszy od wielu lat przedstawiony został Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych, bowiem dotychczas mieliśmy do czynienia z konkretnym planowaniem inwestycji jedynie w horyzoncie czasowym budżetu państwa. Co prawda program obejmuje lata 2010-2013, a zatem pomijając rok 2010 i kawałek 2011 zawiera zamierzenia na jakieś 2,5 roku, ale to i tak należy uznać za spory sukces. Takie podejście MI i PKP PLK dobrze wróży dla nowej perspektywy UE na lata 2014-2020. Widzę kilka mankamentów tego programu, choć generalnie jest to dobry dokument. Trzeba przyznać, że program zbytnio faworyzuje linie dedykowane przewozom pasażerskim, a powinien uwzględniać także sytuację przewozów towarowych, zwłaszcza w kontekście podejmowanych przez przewoźników decyzji o inwestycjach w tabor. Poza tym mam poważne wątpliwości co do realności „przerobu” inwestycji w skali 8 mld zł rocznie. Jest jeszcze trochę czasu na konsultacje i wniesienie ewentualnych poprawek, bo pozostało nieco znaków zapytania co do zakresu inwestycji, jak na przykład aktualnie nierozstrzygnieta sprawa przesunięcia 1,2  mld Euro z kolei na drogi. Poczekamy na ostateczny kształt programu, który choć niezbędny, wymaga dodatkowego wsparcia przez uregulowania przyspieszające i usprawniające proces realizacji inwestycji - pzaznaczył Piotr Faryna.

Zaprezentowany plan jest zsynchronizowany z budżetem Unii Europejskiej na lata 2007-2013, a zadania inwestycyjne zestawione zostały w układzie rocznym. Program obejmuje zadania priorytetowe, dobrane z punktu widzenia potrzeb społeczeństwa oraz gospodarki w skali kraju, regionu i kontynentu. Ich realizacja ma zwiększyć możliwości wykorzystania położenia geograficznego Polski oraz wpłynąć na poprawę międzynarodowej wymiany handlowej. Priorytetem przy tworzeniu programu było zbilansowanie wszystkich możliwych inwestycji na okres 2010-2013.

Wśród uczestników konferencji padały pytania o konkretne projekty, m. in. sprawę systemu ERTMS w Polsce, o kwestię braku uwzględnienia w przedstawionym planie projektu przyspieszenia podróży na trasie Warszawa-Wrocław (chodzi o podróż przez Koniecpol, Częstochowę i Opole). Poruszono również problem wysokich nakładów na modernizację Centralnej Magistrali Kolejowej przy braku środków na modernizacje linii we wschodniej Polsce.

W opinii niektórych uczestników przedstawiony plan nastawiony jest głównie na przewozy pasażerskie, natomiast w dużym stopniu pomija on przewozy towarowe, a to przecież od przewoźników towarowych wpływa 60% pieniędzy za dostęp do infrastruktury.

Poprawki do przedstawionego planu zgłaszać można do 12 kwietnia. Dokument dostępny jest na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Pobierz dokument
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet weźmie udział w przetargach PSC po 2030 roku

Biznes

RegioJet weźmie udział w przetargach PSC po 2030 roku

Daniel Siwak 29 października 2025

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Infrastruktura

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Roman Czubiński 21 października 2025

Sejm za kaskami i młodszymi kierowcami. Co to oznacza dla mobilności publicznej?

Prawo i polityka

Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych

Warte uwagi

Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych

RK, PAP, WPIK, 6 listopad 2011 06 listopada 2011

Zobacz również:

RegioJet weźmie udział w przetargach PSC po 2030 roku

Biznes

RegioJet weźmie udział w przetargach PSC po 2030 roku

Daniel Siwak 29 października 2025

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Infrastruktura

Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko

Roman Czubiński 21 października 2025

Sejm za kaskami i młodszymi kierowcami. Co to oznacza dla mobilności publicznej?

Prawo i polityka

Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych

Warte uwagi

Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych

RK, PAP, WPIK, 6 listopad 2011 06 listopada 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij