Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei
Fot. Michał SzymajdaTunel średnicowy w Warszawie
Podczas dyskusji nt. wpływu prawa warstwowego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach prezes PKP SA Krzysztof Mamiński przyznał, że brak prawa warstwowego utrudnia wykorzystanie w pełni potencjału wielu gruntów kolejowych, szczególnie w największych miastach. – Jego brak nie powoduje jednak zaniechania naszych działań – podkreślał.

Tzw. prawo warstwowe to postulowane rozwiązanie prawne, które umożliwia ustalenie granic nieruchomości nie tylko w poziomie, ale i w pionie. To kluczowe m.in. przy budowie tuneli w miastach, nad którymi obecnie nie można w pełni wykorzystać potencjału gruntów. Właściciel budynku nad podziemną linią kolejową czy ulicą stałby się bowiem również właścicielem podziemnej infrastruktury komunikacyjnej.

Podczas dyskusji prezes PKP SA Krzysztof Mamiński podał wiele przykładów inwestycji, które mogłyby zostać przeprowadzone zdecydowanie sprawniej dzięki przyjęciu prawa warstwowego, np. budowę wieżowców nad tunelem prowadzącym do nowej stacji Łódź Fabryczna, czy parkingu nad stacją. – Bardzo poważnie zastanawiamy się nad wykorzystaniem remontu warszawskiej linii średnicowej do przygotowania przestrzeni do zabudowy nad tą linią – ogłosił prezes PKP.

Wszyscy są „za”

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że prawo warstwowe jako takie właściwie nie ma przeciwników. Może ono przynieść korzyści wszystkim – inwestorom, deweloperom, właścicielom działek i samorządom. Na świecie nie brakuje odpowiednich rozwiązań prawnych, choćby niemieckich i francuskich, które przybliżył Marek Chibowski, prezes zarządu, Xcity Investment. Niestety, polskie prawo wciąż tradycyjnie pojmuje nieruchomości, które wiąże bezpośrednio z gruntem, który zajmują. Ogranicza to udostępnianie nieruchomości do użytkowania wieczystego lub praw ograniczonych, które zniechęcają inwestorów.

Mimo wielu argumentów za ustanowieniem prawa warstwowego, próby wprowadzenia odpowiedniej ustawy od wielu lat spełzło na niczym. W ocenie Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej dotychczasowe próby wprowadzenia tego rozwiązania nie udały się ze względu na duże skomplikowanie prawne zagadnienia. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uzupełnił, że zmiany wymaga kilkadziesiąt ustaw. – To rewolucja prawna – podsumował prezes Chibowski.

Jakie korzyści?

Inwestorzy są zainteresowani wykorzystaniem znajdujących się w samych centrach miast terenów kolejowych. Świadczy o tym działalność Xcity Investment – spółki z Grupy PKP, która powstała w celu wspólnej realizacji projektów deweloperskich. Prawo warstwowe otworzyłoby również kolejne możliwości realizacji inwestycji w ramach programu Mieszkanie Plus, w który intensywnie angażuje się PKP SA.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński podkreśla, że spółka zmieniła podejście do zarządzania gruntami. Nie będzie ich już wyprzedawać, a skupia się na czerpaniu długoterminowych korzyści. Spółka zamierza zagospodarowywać swoje nieruchomości wraz z partnerami, którzy na udostępnionych przez kolej gruntach będą realizować inwestycje. Niedawno PKP S.A. i deweloperska spółka z Grupy PKP – Xcity Investment podpisały list intencyjny z Polskim Holdingiem Nieruchomości i Chopin Airport Development.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Roman Czubiński 04 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Biznes

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Jakub Madrjas 15 maja 2018

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Roman Czubiński 04 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Biznes

Grupa PKP ponad 650 milionów na plusie

Jakub Madrjas 15 maja 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5