Choć w przetargu na dostawę szybkich pociągów dla PKP Intercity zapisano pełne utrzymanie pojazdu przez producenta nie oznacza to, że przewoźnik nie ponosi żadnych kosztów. Teraz zapłaci ponad 4,2 mln zł za wymianę wykładzin w pociągach.
W biuletynie zamówień unijnych pojawiła się niedawno informacja o zawarciu przez PKP Intercity umowy w trybie z wolnej ręki z Alstomem na wymianę wykładziny podłogowej w dziesięciu pojazdach serii ED250. Wartość zamówienia to aż 750 116 euro netto, czyli ponad 4,235 mln zł po aktualnym kursie.
Czemu wymiana wykładzin w tych 10 składach nie odbyła się w ramach utrzymania pojazdów przez producenta? - Wymiana wykładzin wykonana w części pojazdów serii ED250 (Pendolino) wynika z ich zużycia eksploatacyjnego (utrzymanie kontraktowe) oraz uszkodzeń kwalifikowanych jako „wandalizm” - są to m.in. plamy z jedzenia, napojów i inne zabrudzenia trudne bądź niemożliwe do usunięcia (które pozostają poza kontraktowymi usługami utrzymania) - tłumaczy w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" biuro prasowe PKP Intercity.
Jak wyjaśnia spółka przewozowa, przedstawiciele PKP Intercity oraz Alstom dokonali kwalifikacji przyczyn uszkodzeń na każdym z pojazdów. - W wyniku tego procesu podjęto decyzję, że połowa powierzchni wykładzin zostanie wymieniona na koszt Alstom a druga połowa na koszt PKP IC. Firma Alstom wymieniła całą wykładzinę w ramach zobowiązań kontraktowych na 10 pojazdach. Pozostałe 10 pojazdów zostanie poddane pracom na podstawie dodatkowego zlecenia PKP IC (pozakontraktowo) po letnim szczycie przewozowym - czytamy w odpowiedzi.
To nie pierwsza ciekawostka przy utrzymaniu pociągów Pendolino. Sześć lat temu PKP Intercity ogłosiło
przetarg na naprawę uszkodzeń drzwi, powstałych w związku z wypadkami.
Kontrakt na dostawę 20 składów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie i utrzymanie składów przez maksymalnie 17 lat,
kosztował PKP Intercity 2,64 mld zł (665 mln €). Pociągi pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem kursują od grudnia 2014 roku. W celu usprawnienia utrzymania Alstom otworzył w Warszawie
pierwszy w kontynentalnej Europie tzw. Trainscanner.