PKP PLK rozstrzygnęła przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych dla elektryfikacji linii Chabówka – Nowy Sącz, w ramach projektu budowy linii „Podłęże – Piekiełko”.
W lipcu, PKP Polskie Linie Kolejowe
ogłosiły przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych w miejscowościach: Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa. Podstacja trakcyjna to obiekt elektroenergetyczny, zasilany z zewnętrznego systemu, którego podstawowym zadaniem jest zasilanie kolejowej sieci trakcyjnej na określonym odcinku linii. Obiekty pozwolą na elektryfikację linii Chabówka – Nowy Sącz, której modernizacja jest częścią projektu budowy linii "Podłęże – Piekiełko", która ma skrócić podróż z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj.
Na budowę podstacji przeznaczone zostaną duże kwoty. Zwycięzcą przetargu na budowę podstacji Przymłynie zostało konsorcjum Zakład Wykonawstwa Sieci Elektrycznych Rzeszów z własną spółką PLK - Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej. Cena to 44,3 mln zł brutto. Pozostałe obiekty będą jeszcze droższe; za podstację Mszana Dolna PLK zapłaci temu samemu konsorcjum ponad 50 mln złotych. Trzeci przetarg wygrała Trakcja, która zbuduje podstacje Pisarzowa i Limanowa za łącznie 102,8 mln zł brutto.
Pierwsze przetargi na modernizację linii Chabówka – Nowy Sącz
według ostatnich zapowiedzi miały być ogłoszone w drugiej połowie 2021 roku, ale jeszcze do tego nie doszło. Na 2022 rok zapowiadano (
po kilkukrotnych zmianach) pierwsze postępowania na budowę linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej powszechnie jako „linia Podłęże – Piekiełko”).