Dzięki jednej z poselskich interpelacji dowiedzieliśmy się jak wygląda park taborowy PKP Intercity w liczbach. Przewoźnik posiada ponad 2100 wagonów pasażerskich, 76 EZT i ponad 300 lokomotyw elektrycznych. Co ciekawe, prawie 1/3 elektrowozów jest wyłączona z eksploatacji.
Poseł Tomasz Kostuś zapytał resort Infrastruktury o to, jak wygląda tabor PKP Intercity w liczbach. Parlamentarzysta chciał dowiedzieć się iloma wagonami pasażerskimi, lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi, a także zespołami trakcyjnymi dysponuje narodowy przewoźnik. Kostuś pytał także o spalinowe lokomotywy manewrowe. Odpowiedzi udzielił mu wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.
Ponad 2100 wagonów pasażerskich lecz niewiele nowych
– PKP Intercity obecnie dysponuje 2153 wagonami pasażerskimi. Od 2016 roku zostało zakupionych 77 nowych wagonów, natomiast w ramach podpisanych kontraktów dostarczonych zostanie kolejnych 12 nowych wagonów. Ponadto została wszczęta procedura przetargowa na zakup kolejnych 300 (+150 opcja) wagonów pasażerskich. Od 2016 roku zmodernizowano 718 wagonów, natomiast w ramach podpisanych kontraktów Spółka zaplanowała wykonanie modernizacji kolejnych 248 wagonów – przekazał Bittel.
Wiceminister dodał też, że przewoźnik posiada aktualnie 416 wagonów, które są wyłączone z eksploatacji, a także, że PKP Intercity nie dzierżawi wagonów pasażerskich (zgodnie z naszą wiedzą spółka w sezonie letnim
dysponowała wagonami dzierżawionymi od Kolei Czeskich).
EZT w mniejszości
Jeśli chodzi o elektryczne zespoły trakcyjne, PKP Intercity ma obecnie 76 jednostek. Składają się na to Flirty pierwszej generacji, a także Darty, składy Pendolino oraz
modernizowane właśnie ED74, potocznie nazywane Edytami. Dwa najnowsze nabytki we flocie narodowego przewoźnika to Flirty trzeciej generacji,
którymi mieliśmy okazję jechać w dniu ich liniowej premiery. Andrzej Bittel przekazał, że od 2016 roku spółka zakupiła dwa EZT, a 10 kolejnych ma dotrzeć w ramach trwającego kontraktu. Mowa więc o wspomnianych Flirtach, których
przewoźnik zakupił łącznie 12.– Od 2016 roku zostało zmodernizowanych 8 EZT, natomiast w ramach podpisanego kontraktu spółka planuje wykonanie modernizacji kolejnych 6 EZT (mowa o jednostkach ED74, przyp. red.). Obecnie z eksploatacji wyłączonych jest 9 EZT. Spółka nie posiada EZT dzierżawionych – napisał w odpowiedzi wiceminister Infrastruktury.
1/3 elektrowozów nie jeździ
Znacznie ciekawiej wygląda kwestia lokomotyw elektrycznych. Zgodnie z odpowiedzią na interpelację, PKP Intercity dysponuje aktualnie 312 elektrowozami, lecz prawie 100 z nich (dokładniej 99), jest wyłączonych z eksploatacji z powodów technicznych.
– Od 2016 roku zostało zakupionych 30 nowych lokomotyw elektrycznych, natomiast w ramach podpisanego kontraktu dostarczonych zostanie kolejnych 10 (+5 opcja) nowych lokomotyw elektrycznych. PKP Intercity SA uruchomiła procedury przetargowe na zakup kolejnych 83 (+ 32 opcja) lokomotyw elektrycznych – przekazał Andrzej Bittel.
30 nowych lokomotyw to oczywiście modele Griffin, wyprodukowane przez Newag.
Także Newag dostarczy wspomnianych 10 (opcja może zwiększyć to zamówienie do 15 sztuk) lokomotyw, które będą wielosystemowe i mają pomóc przewoźnikowi w prowadzeniu pociągów międzynarodowych. Dość powiedzieć, że elektrowozy te
mają być homologowane w aż 6 krajach (licząc Polskę), ich dostawa znacznie zwiększy więc międzynarodowy potencjał PKP IC, ale nie stanie się to prędko. O przetargach na
nowe lokomotywy elektryczne, które są
kupowane z różnych względów, także pisaliśmy sporo.
Zgodnie z informacjami przekazanymi w interpelacji, od 2016 roku PKP Intercity zmodernizowało też 154 lokomotywy elektryczne, a przewoźnik ciągle
próbuje też zamontować system ETC w lokomotywach wielosystemowych Husarz, co trwa już… dekadę.Zmodernizowane starocie i pięć czeskich rodzynków
W kwestii taboru spalinowego,
PKP Intercity dysponuje aktualnie flotą 31 lokomotyw spalinowych zdolnych do prowadzenia pociągów na trasach niezelektryfikowanych. Większość z nich stanowią jednak zmodernizowane lokomotywy z serii SU42. Pierwsze spalinowozy nowszego typu, SU4220,
miały spore problemy w pierwszym okresie eksploatacji. Ponadto spółka
dzierżawi również 5 lokomotyw z silnikiem Diesla od Kolei Czeskich i są to osławione “nurki”. W barwach przewoźnika kursują również trzy
spalinowe zespoły trakcyjne wypożyczone od SKPL. Dzięki nim TLK Sudety
przestał być już…autobusem. Aktualnie z użytkowania są wyłączone 4 lokomotywy należące do przewoźnika.
PKP Intercity zakupiło również lokomotywy dwutrakcyjne, które dostarczy Pesa.– Spółka dysponuje 29 lokomotywami spalinowymi (manewrowe). W ramach podpisanego kontraktu
dostarczonych zostanie 10 nowych lokomotyw manewrowych. Spółka uruchomiła wewnętrzną procedurę na zakup 18 nowych lokomotyw manewrowych. Obecnie z eksploatacji wyłączonych jest 6 lokomotyw spalinowych. Spółka dzierżawi 2 lokomotywy spalinowe (manewrowe) – napisał Andrzej Bittel.
Kolejne pojazdy w drodze, dalekiej drodze
Wiceminister przypomniał również o toczących się już postępowaniach, które są na różnym etapie zaawansowania. Mowa o
przetargu na składy push-pull, czy też przetargu na hybrydowe zespoły trakcyjne. Oba szeroko opisywaliśmy na naszych łamach.