Na dzisiejszym briefingu prasowym w siedzibie samorządowych Przewozów Regionalnych, członek zarządu spółki Danuta Bodzek poinformowała, że decyzją sądu odblokowano konto przewoźnika, jednak tylko w zakresie wypłat pracowniczych. Przedstawiciele spółki podali też m.in. dane finansowe spółki za pierwsze 9 miesięcy tego roku.
Na razie nie ma zatem niebezpieczeństwa, że pracownicy spółki nie otrzymają należnych wynagrodzeń w terminie.
- Możemy uregulować nasze należności względem Skarbu Państwa i ZUS-u, a także startować w przetargach, co jest dla nas bardzo ważne - dodał prezes PKP PR, Tomasz Moraczewski. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej decyzji sądu - stwierdził.
Podczas spotkania z przedstawicielami mediów, członkowie zarządu PKP PR przedstawili dane odnośnie bieżącej sytuacji finansowej spółki oraz planów na najbliższą przyszłość. Jako źródła zadłużenia i problemów PKP PR wymieniono: 360 mln zł odziedziczonych zobowiązań (wysokość zobowiązań PKP PR w momencie przekazywania spółki przez poprzedniego właściciela samorządom), konieczność oddania do PKP Intercity nowego taboru PKP PR i zablokowanie kont bankowych firmy na wniosek PKP Intercity. Oddanie taboru (1904 wagony osobowe, 74 lokomotywy EP07 i 14 ED74) Przewozy Regionalne postrzegają jako "próbę uniemożliwienia wykonywania przewozów międzyregionalnych". - Podczas przesunięcia pociągów pospiesznych z PKP Przewozy Regionalne do PKP Intercity, przeniesiono najkorzystniejsze połączenia, najnowszy tabor, a pozostawiono kwestie kosztotwórcze. Z dnia na dzień spółka utraciła ogromne przychody - poinformowała Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PR. - Doprowadzono do tego, że spółka PKP Intercity, jako jedyna spółka, a przecież nie jedyny wierzyciel, zablokował nam konta. Przez to nie możemy regulować naszego długu wobec innych dostawców - stwierdziła.
Przedstawiciele PKP PR przedstawili także bieżące dane finansowe spółki oraz efekty restrukturyzacji trwającej w Przewozach Regionalnych. Zarząd przewoźnika wymienił pozytywne efekty swej działalności: wzrost przychodów ze sprzedaży biletów, stałe obniżanie kosztów operacyjnych oraz redukcję zatrudnienia (o ok. 1 tys. osób w ciągu 10 miesięcy), a także pozyskiwanie środków unijnych i stopniowe regulowanie zadłużenia.
Koszty i przychody z działalności operacyjnej PKP PR za okres styczeń-wrzesień 2009:
Zatrudnienie (etaty) w PKP PR:
- Jeżeli dojdzie do porozumienia w sprawie spłaty zadłużenia, to nie będzie potrzeby składania wniosku o upadłość - powiedziała Małgorzata Kuczewska-Łaska. - Zarząd PKP Przewozy Regionalne traktuje taką ewentualność jako ostateczność - dodała.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z InterREGIO. Tak samo jest z pasażerami, jeśli chodzi o ceny biletów w tych połączeniach. Wpływy całkowicie pokrywają koszty uruchomienia tych pociągów. Jeżdżą nimi także osoby, które wcześniej nie korzystały z kolei - stwierdził prezes Moraczewski, który poinformował, że spółka zwiększy liczbę interREGIO. - Chcemy wypełnić te luki, które jeszcze zostały na tym rynku - powiedział. Według niego, trwa ustalanie rozkładów jazdy z poszczególnymi przewoźnikami pasażerskimi działającymi w Polsce. - Jedyną spółką, która wniosła wątpliwości do rozkładu jest PKP Intercity - poinformował.