Stosunkowo niewielkie prace realizowane w Olsztynie wstrzymały ruch pociągów na całej długiej trasie do Ełku przez Szczytno. Choć nie ma przeszkód technicznych, by szynobusy obsłużyły część nieczynnego odcinka, samorząd nie zdecydował się na takie rozwiązanie. Tłumaczy, że wynika to z warunków organizacyjnych.
W zeszłym tygodniu
informowaliśmy już o wstrzymaniu przewozów kolejowych na trasie z Olsztyna Głównego do Ełku przez Szczytno i Pisz. Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, modernizuje bowiem olsztyńską stację, a w ramach przebudowy wymienia sześć rozjazdów i ok. 200-metrowy odcinek toru używanego przez pociągi wyjeżdżające w stronę Szczytna. Na dalszym odcinku nie ma obecnie żadnych robót.
Znaczne wydłużenie czasu przejazdu
Relatywnie drobne prace realizowane tylko w obrębie jednej stacji wpływają więc na sytuację pasażerów dojeżdżających np. z pobliskich miejscowości do leżącego 160 km od Olsztyna Ełku. Do 23 września muszą oni korzystać z autobusów zastępczych, a miejsce ich postoju nie zawsze znajduje się bezpośrednio przy nieobsługiwanych aktualnie przystankach kolejowych. Znacząco wydłużył się także czas przejazdu. Podróż z Olsztyna do Ełku zajmuje teraz ok. 3 godz. 45 min, a więc godzinę dłużej niż zwykle.
– Roboty w Olsztynie zapewnią sprawne i bezpieczne podróże koleją – zapowiada Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlaczego jednak, choć spółka nie uniemożliwiła prowadzenia przewozów kolejowych na znakomitej większości linii nr 219 Olsztyn Główny – Ełk, pociągi Regio odwołano na całej trasie? Finansujący kursy samorząd regionalny tłumaczy to względami organizacyjnymi.
W Ełku nie ma zaplecza taborowego
– Komunikacja zastępcza została wprowadzona na całej linii ze względu na brak możliwości zjazdu autobusów szynowych do punktu utrzymania taboru na cykliczne przeglądy i naprawy – usłyszeliśmy w Biurze Prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Władze regionu zwracają też uwagę na brak możliwości tankowania paliwa. Wszystkie te czynności obsługowe realizowane są na co dzień w Olsztynie.
Dodajmy, że aktualnie nieprzejezdna jest także alternatywna trasa łącząca Olsztyn z Ełkiem – przez Giżycko. Komunikacja zastępcza jest tam wprowadzona na odcinku Sterławki Wielkie – Ełk, bo trwa
modernizacja stacji w Giżycku i elektryfikacja odcinka ciągu, nad którym dotychczas nie było sieci trakcyjnej. Zamknięcie tego fragmentu sieci uniemożliwia połączenie obiegów pojazdów, które potencjalnie obsługiwałyby odnogę przez Szczytno i Pisz, w taki sposób, by zjeżdżały w celach serwisowych do Olsztyna przez Giżycko.