Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prace studyjne dla kolei do Jastrzębia-Zdroju na razie nie ruszyły

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prace studyjne dla kolei do Jastrzębia-Zdroju na razie nie ruszyły
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Chociaż PKP PLK rozmawiała z samorządami na południu Śląska o wariantach reaktywacji połączeń kolejowych do Jastrzębia-Zdroju, dotąd nie udało się znaleźć pieniędzy na rozpoczęcie Studium Wykonalności w tym zakresie. Wiadomo jednak, że śląski samorząd odrzuca opcję połączenia Jastrzębia z Katowicami przez Rybnik.

W odpowiedzi na interpelację poselską posła Krystiana Kamińskiego Ministerstwo Infrastruktury zabrało głos w sprawie planów reaktywacji pociągów do Jastrzębia-Zdroju, a także możliwości odbudowy linii kolejowej 159 między Żorami a Orzeszem. Tego zlikwidowanego kilkanaście lat temu odcinka bardzo brakuje, jeśli myślimy o stworzeniu dobrej oferty między 90-tysięcznym Jastrzębiem a stolicą regionu: Katowicami.

Odbudowa odcinka Żory – Orzesze jest brana pod uwagę. Ministerstwo zaznacza, że w komunikacji ze stroną samorządową w analizach brano pod uwagę opcję zakładająca wykorzystanie linii kolejowej nr 159 na odcinku Jarzębie Zdrój – Pawłowice Śląskie – Żory – Orzesze, celem stworzenia połączenia z Katowicami. Opcją jest też wykorzystanie linii kolejowej nr 159 wraz z linią kolejową nr 22 zarządzaną JSK, lub włącznie z linią 211 zarządzaną przez Infrę Silesię dla dojazdu do Rybnika. Pojawił się też pomysł budowy stacji Jastrzębie Zdrój Centrum.

Urząd marszałkowski wie, czego nie chce

Jednak już wiadomo, że wariant przez Wodzisław Śląski został odrzucony przez śląski urząd marszałkowski. Przynajmniej jako podstawa komunikacji między Jastrzębiem a Katowicami.

– W toku prowadzonej korespondencji Urząd (…) ustalił maksymalny czas jazdy bezpośredniego pociągu w relacji Jastrzębie-Zdrój – Katowice na 60 minut. Z tego powodu wariant z wykorzystaniem linii nr 159 przez Wodzisław Śląski został odrzucony jako połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację.

Niestety wciąż nie wiadomo za czyje pieniądze powstanie studium wykonalności, które w sposób fachowy oceni szanse i celowość wyboru któregoś z wariantów.

– Z uwagi na brak wspólnego stanowiska strony samorządowej odnośnie możliwości współfinansowania opracowania dokumentacji przedprojektowej, a także przebiegu potencjalnych wariantów połączenia podjęcie prac nad analizami studialnymi jak dotąd nie było możliwe. W ramach prac planistycznych związanych z perspektywą 2021 – 2027 rozważane są wszystkie powyższe opcje – podkreślił Andrzej Bittel.

Nie wiadomo, ile odbudowa ma kosztować

Przedstawiciel resortu infrastruktury dodaje, że określenie kosztu odbudowy kolei do Jastrzębia, w związku z brakiem efektów prac studialnych, jest niemożliwe. Przyznaje także, że województwo śląskie, gdzie część projektów z bieżącej perspektywy finansowej, musiała zostać przesunięta z braku środków, na następną, nadaje odbudowie kolei do Jastrzębia niski priorytet w ramach przeszłego Regionalnego Programu Operacyjnego.

– Należy mieć na uwadze, że ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego – dodaje Andrzej Bittel, który nie wspomina o możliwości odbudowy kolei do Jastrzębia w ramach Programu Kolej Plus. Trudno to zrobić, nie mają konkretnego planu, w jakim wariancie połączenia przywracać.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5