Jak informuje PKP PLK, na stacji w Ożarowie Mazowieckim układane są nowe tory, postępują też roboty wykończeniowe w przejściu podziemnym. Wykonawca przygotowuje drugi peron od strony budynku dworca. Dzięki przebudowie stacji pod koniec wakacji podróżni zyskają lepszy i wygodniejszy dostęp do pociągów. Projekt za ok. 120 mln zł jest współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ.
Prace na stacji kolejowej w Ożarowie Mazowieckim między Warszawą a Kutnem (linia kolejowa nr 3) obecnie koncentrują się przy budowie torów, drugiego wyspowego peronu i wykończeniu przejścia podziemnego. Drugi Peron i przejście podziemne zostanie udostępnione pasażerom na koniec wakacji.
– Od listopada zeszłego roku pasażerowie korzystają z pierwszego wybudowanego nowego peronu od strony ul. Żeromskiego. Wykonawca przygotował nowy tor. Zamontowane zostały komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zbudowany nowy budynek nastawni i nowa sieć trakcyjna – czytamy w informacji prasowej.
Efekty modernizacji stacji Ożarów
Na stacji w Ożarowie Mazowieckim będą dwa nowe wyspowe perony przygotowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w funkcjonalne oświetlenie, tablice informacyjne, ławki. Zbudowano nowe wiaty, które swoją formą i kształtem nawiązują do pierwotnego zadaszenia stacji. Dotychczasowy peron i wiata zostały rozebrane. Bezpieczne dojście do pociągów zapewni przejście podziemne wyposażone w windy i schody. Zlikwidowana została stara kładka. Przebudowywany jest układ torów i rozjazdów oraz wymieniana sieć trakcyjna.
Dzięki przebudowie stacji powstają 2 tory tzw. odstawcze, co umożliwi wykorzystanie jej jako stacji końcowej dla pociągów aglomeracyjnych. Plany uruchomienia takich pociągów ma ZTM Warszawa, przy pomocy pociągów warszawskiej SKM, nic jednak nie wskazuje, aby miało to miejsce w nowym roku. Nie jest to też prawdopodobnie kwestia lat następnych, bowiem SKM nie posiada dostatecznej liczby taboru do realizacji takich połączeń (środki z KPO są wstrzymane) a w najbliższych latach modernizacja warszawskiej linii średnicowej wejdzie w kolejną fazę, co jeszcze proces uruchomienia nowej linii utrudni.
Historia ma wpływ na inwestycję w Ożarowie Mazowieckim
– Podczas prowadzenia prac na stacji w Ożarowie Mazowieckim, odnaleziono 1173 sztuk amunicji wojskowej, z czasów II wojny światowej. Oczyszczeniem terenu pod realizowane roboty zajęli się saperzy oraz wojsko. Saperzy wyznaczyli tzw. strefę bezpieczeństwa, na przebudowywanych torach, co powodowało, że prowadzenie robót budowalnych na tym fragmencie terenu musiało zostać czasowo wstrzymane –
napisało PKP PLK. Miało to m.in wpływ, zdaniem PKP PLK, na to, że
pociągi z Warszawy do Poznania wciąż jeżdżą długo.
– Z ustaleń historyków wynika, że odnaleziona podczas prac amunicja pochodzi ze zbombardowanego we wrześniu 1939 r. polskiego pociągu wiozącego arsenał do obrony Warszawy. Obecnie cały teren objęty pracami został już oczyszczony i przebadany archeologicznie – dodał zarządca linii kolejowych.
Modernizacja stacji w Ożarowie Mazowieckim ma usprawnić dojazd do stolicy od strony Kutna i Łowicza. Przebudowa torów w obrębie stacji umożliwi wprowadzenie większej liczby pociągów i sprawniejsze przejazdy między Warszawą a Kutnem. Projekt o wartości blisko 120 mln zł netto - „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa - Kutno etap I Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa - granica LCS Łowicz” finansowany jest w 85% ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac przewidziane jest w 2023 roku – podaje PLK.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.