Nie kursują pociągi regionalne obsługujące linię nr 108 na jej południowym odcinku do Ustrzyk Dolnych. Trwają bowiem prowadzone przez PKP PLK prace remontowe. Polregio zastąpiło swoje połączenia autobusami.
6 maja, a więc tuż po weekendzie majowym, Polregio wprowadziło autobusową komunikację zastępczą w zamian za swoje pociągi do Ustrzyk Dolnych. Po torach dojedziemy tylko do stacji Uherce, gdzie następuje przesiadka. Pewnym utrudnieniem dla pasażerów jest przy tym zmiana lokalizacji wybranych miejsc postoju, bo autobusy nie zawsze zatrzymują się bezpośrednio przy przystanku kolejowym. Operator tłumaczy, że zmiany były konieczne z uwagi na prace remontowe.
PLK: Zapobiegamy ograniczaniu prędkości
Potwierdza to zarządca infrastruktury. – Na linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko realizujemy teraz zadanie warte blisko 2 mln 900 tys. zł obejmujące remont dziewięciu obiektów inżynieryjnych – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W Uhercach Mineralnych, Stefkowej i Brzegach Dolnych remontowane są mosty (łącznie cztery). W Olszanicy i Ustjanowej Dolnej roboty toczą się na trzech wiaduktach stalowych, w Glinnem – na przepuście. W Ustrzykach Dolnych naprawiana jest zaś ściana oporowa.
– Prace poprawią stan techniczny tych obiektów, podniosą poziom bezpieczeństwa oraz pozwolą zapobiec wprowadzeniu ograniczeń prędkości – tłumaczy nasza rozmówczyni. Inwestycje powinny zakończyć się 14 czerwca. Oznacza to, że w atrakcyjny turystycznie rejon Ustrzyk pociągi nie dojadą m.in. w czasie długiego weekendu związanego ze świętem Bożego Ciała na przełomie maja i czerwca.
– Komunikację autobusową wprowadzono za sześć pociągów Polregio – dodaje przedstawicielka PLK. Ogólnopolski operator współpracuje przy obsłudze połączeń Sanok – Ustrzyki Dolne z prywatnym przewoźnikiem SKPL Cargo. To SKPL wystawia tabor kursujący na tej podkarpackiej linii.
Kontrakt na roboty dla PNiUIK
Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Po zakończeniu prowadzonego aktualnie zadania ruch pociągów zostanie przywrócony. W najbliższym czasie Polskie Linie Kolejowe nie planują przy tym innych działań, które wymagałyby ponownego wstrzymywania kursowania połączeń pasażerskich. Przypomnijmy, że prowadząca do polsko-ukraińskiego przejścia granicznego Krościenko – Chyrów linia nr 108 jest eksploatowana w ruchu regionalnym
jedynie na odcinku do Ustrzyk. Ostatnie regularne połączenia w relacjach międzynarodowych zostały zlikwidowane w 2010 r.
Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że w ostatnim czasie
regularnie prowadzi inwestycje na trasie do Krościenka, której potencjalna rola wzrosła po rosyjskiej agresji na Ukrainę z 2022 r. – Tegoroczny remont obiektów to kolejne zadanie na przygranicznym odcinku trasy nr 108 mające na celu zachowanie przejezdności i zwiększenie bezpieczeństwa – mówi Dorota Szalacha. Dodaje też, że w
zeszłym roku remont przeszło 19 obiektów inżynierskich, w tym 5 mostów i 13 przepustów. Warte blisko 8 mln zł roboty toczyły się wówczas m. in. w Olszanicy, Uhercach i Krościenku.