Pierwotnie planowana do zakończenia w roku 2023 modernizacja linii 202 na odcinku od Trójmiasta niemal w całości została przesunięta na następną perspektywę do roku 27. Wciąż nie wiadomo, kiedy zaczną się najbardziej skomplikowane prace.
Po tym, jak zasadnicze prace przy linii 201 PKP PLK
osadziła już w nowej perspektywie unijnej, postanowiliśmy zapytać PKP PLK o drugi ze sztandarowych projektów spółki dla Pomorza, jakim miała być gruntowna modernizacja linii 202 od Gdyni Chyloni do Słupska, z dobudową torów i podwyższeniem prędkości szlakowej. Większość niewielkiej części pieniędzy ostatecznie przeznaczonych na magistralę nadmorską pochłonęło dotąd projektowanie. Wiadomo też, że budowa będzie
pięciokrotnie droższa niż pierwotnie oceniano. – PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do realizacji inwestycji pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”. Aktualnie inwestycja znajduje się na etapie projektowania oraz uzyskiwania niezbędnych decyzji i pozwoleń – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Okazuje się, że jedną z nielicznych i najważniejszą inwestycją budowlaną, realizowaną w ramach przebudowy „202”,
będzie budowa nowego tunelu pod stacją w Słupsku.– W I kwartale 2022 r. planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą przebudowy przejścia podziemnego na stacji Słupsk. Przejście zostanie przedłużone o blisko 28 metrów, w kierunku budowanego przez miasto Słupsk węzła transportowego. Realizacja zadania umożliwi lepszą integrację transportu kolejowego z autobusowym. Wydłużone przejście znacznie skróci drogę podróżnych chcących przesiąść się z pociągu do autobusu. Zakończenie prac planowane jest w październiku 2022 r. – wyjaśnił przedstawiciel PLK.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z większą prędkością, do 200 km/h, a pociągi towarowe do 120 km/h, co skróci czas podróży między Gdynią a Słupskiem o około 15 minut. Poprawi się także przepustowość linii, dzięki czemu będzie lepszy dojazd do aglomeracji trójmiejskiej.
Rozpoczęcie prac na linii Gdynia Chylonia – Słupsk uzależnione jest od pozyskania środków finansowych. Jeśli się znajdą, nie ma większych szans na to,
że przebudowa rozpocznie się przed 2024 rokiem, pomimo bliskiego końca prac nad dokumentacją projektową dla fragmentu linii, przeznaczonego do modernizacji.