Połowa jednostek EN57AL z dolnośląskiego oddziału PR jest wyłączona z ruchu. Przewoźnik odstawił też znaczną część swoich zmodernizowanych ezt w Wielkopolsce. Na szeregu tras podróżni muszą się więc liczyć z powrotem do standardu, jaki oferują niewyremontowane EN57.
Na początku miesiąca
informowaliśmy o dużych problemach z eksploatacją zmodernizowanych jednostek EN57AL na linii Łódź – Poznań. Unowocześnione pojazdy zastępowane są tam często EN57 przed kapitalnym remontem z powodu odstawienia znacznej części „tygrysów” eksploatowanych przez wielkopolski oddział PR. Awarie i zderzenia ze zwierzętami zmusiły przewoźnika do czasowego wyłączenia z ruchu niemal połowy pomalowanych w charakterystyczne barwy ezt, obniżenie komfortu odczuwają więc też podróżujący na innych trasach obsługiwanych przez PR Poznań.
Najważniejszym powodem wyłączeń są uszkodzenia pantografówPodobne problemy odczuwa także dolnośląski oddział spółki, na stanie którego znajduje się sześć jednostek nazywanych „tygrysami”. Spośród nich odstawiony jest obecnie aż co drugi skład. – Aktualnie w ruchu znajdują się trzy zmodernizowane EN57AL – potwierdza Andrzej Piech, naczelnik Działu Handlowego Oddziału Dolnośląskiego Przewozów Regionalnych.
Przewoźnik będzie dysponował mocno ograniczoną flotą „tygrysów” jeszcze przez dłuższy okres, bo dwie z odstawionych jednostek nie wrócą do ruchu aż do lutego przyszłego roku. – Oczekują one w Mińsku Mazowieckim na naprawę z uwagi na uszkodzone pantografy – informuje przedstawiciel oddziału. Trzeci z pojazdów również znajduje się obecnie w Mińsku Mazowieckim, ale prawdopodobnie będzie sprawny szybciej niż pozostałe.
Kolizje „tygrysów” ze zwierzętami również na Dolnym Śląsku – Po kolizji ze zwierzyną leśną niezbędna jest naprawa zaworów powietrznych – wskazuje Andrzej Piech. – Jej powrót być może nastąpi do końca roku – dodaje. Tym niemniej obecnie w dniach, w których konieczne jest np. wykonanie przeglądu technicznego którejś z pozostałych trzech jednostek, PR Wrocław może wysłać na linie mniej niż połowę swoich „tygrysów”.
Zmodernizowane jednostki EN57 wyjechały w trasy pod koniec zeszłego roku. Obsługują głównie połączenia międzywojewódzkie, np. z Poznania do Kołobrzegu, Łodzi czy Wrocławia. Wrocławskie „tygrysy” dojeżdżają także m.in. do Międzylesia i Kłodzka. Pojazdy te eksploatowane są również przez oddziały lubuski i zachodniopomorski. Łącznie PR dysponuje 21 ezt tego typu.