W czerwcu Przewozy Regionalne uruchomiły pociąg specjalny, którym przewieziono ponad 100 rowerów. Przewoźnik podkreśla, że jest w stanie zrealizować nietypowe zamówienia. Do ich wykonania jest w stanie dostosować własne pojazdy.
Z rowerem na PodlasiePod koniec roku szkolnego po raz czwarty Oddział Podlaski największego krajowego przewoźnika pasażerskiego zorganizował pociąg specjalny na zamówienie jednego ze społecznych liceów w Warszawie.
– Organizatorzy uważają, że w wypadku tak dużej grupy podróżnych z rowerami, transport pociągiem jest najbezpieczniejszy i najwygodniejszy. Młodzież przyjeżdża na tygodniowy pobyt w ramach „zielonej szkoły” – informuje „Rynek Kolejowy” Renata Gerasimiuk, rzecznik białostockiej jednostki organizacyjnej PR.
W tym roku pociągiem specjalnym pojechało 110 uczniów i opiekunów z jednośladami. Skład przyjechał z Warszawy, gdzie wcześniej dotarł jako „podsył”, do Sokółki i Czarnej Białostockiej.
– W tym roku młodzież odbyła podróż tylko w jedną stronę. Trwające również teraz utrudnienia na trasie do Warszawy, uniemożliwiły skorzystanie z pociągu w drodze powrotnej. Proponowane przez PKP PLK dwa warianty odjazdu pociągu z Białegostoku do Warszawy, nie odpowiadały organizatorom – wyjaśnia Gerasimiuk.
Starszy skład bardziej uniwersalnyJak podkreśla rzecznik Oddziału Podlaskiego, do realizacji nietypowego zamówienia przewoźnik musiał dostosować skład. Z jednego z przedziałów niezmodernizowanego pojazdu serii EN57 zostały wymontowane siedzenia, aby bez problemu można było tam zmieścić ponad 100 jednośladów. Taka operacja nie była możliwa w składzie zmodernizowanym, bo okres gwarancji uniemożliwia dostosowanie pojazdu do nietypowego przewozu.
Jednak i odnowione składy kierowane są do obsługi przejazdów okazjonalnych dla rowerzystów. W roku ubiegłym Oddział Podlaski uruchomił pociąg specjalny na zamówienie Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Z przejazdu skorzystało kilkudziesięciu uczestników (z jednośladami) „Promocyjnego rajdu rowerowego po Sokólszczyźnie”. Wcześniej przewoźnik musiał jednak uzyskać zgodę właściciela składu, czyli samorządu województwa podlaskiego.
Elastyczny przewoźnikOpisany przykład pokazuje, że Przewozy Regionalne są zdolne do wykonania nietypowych zamówień. – Jako największy przewoźnik jesteśmy w stanie realizować różne zamówienia na pociągi specjalne, ale do współpracy z każdym partnerem podchodzimy indywidualnie – podkreśla Michał Stilger z Biura Prasowego centrali PR.