Przewozy Regionalne, właściciel marki PolRegio, otworzył oferty w przetargu na dzierżawę 20 nowych bądź głęboko zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne sześć pojazdów. Wybrano ofertę, którą złożyło konsorcjum firm Polski Tabor Szynowy i FPS Cegielski. Nie jest to zaskakująca decyzja – taki rezultat był od początku przewidywany, a zresztą w postępowaniu nie wpłynęła żadna inna oferta.
Przedmiotem zamówienia jest dzierżawa 14 pojazdów w okresie od grudnia 2017 r. do grudnia 2022 r. z podziałem na dwa zadania. Pierwsze zakłada dzierżawę sześciu pojazdów, a drugie ośmiu pojazdów z uwzględnieniem dwóch niewykluczających się opcji. Jedna z nich obejmuje możliwość wydzierżawienia kolejnych sześciu pojazdów, a druga opcja – wykupu do ośmiu sztuk dzierżawionych pojazdów w okresie od 1 października 2018 r. do 30 listopada 2019 r. Pojazdy, które chcą wydzierżawić Przewozy Regionalne, muszą być fabrycznie nowe albo zmodernizowane w ramach piątego poziomu utrzymania, z zastrzeżeniem, że od ostatniej naprawy czwartego poziomu utrzymania lub piątego poziomu utrzymania przebieg pojazdu wynosi nie więcej niż 100 tys. km.
Pod koniec września minął termin składania ofert. Wystartował tylko jeden podmiot – konsorcjum Polski Tabor Szynowy z Katowic i FPS Cegielski z Poznania. Pierwsze zadanie na sześć pojazdów firmy wyceniły na kwotę nieco ponad 57,5 mln zł brutto, przy budżecie zamawiającego wynoszącym 56 mln zł brutto. Wartość oferty na drugie zadanie w postaci ośmiu pojazdów z opcjami sięga kwoty 154 mln zł brutto, podczas gdy zamawiający przeznaczył na ten cel 155 mln zł brutto.
Dzisiaj (16 października) zamawiający oficjalnie rozstrzygnął postępowanie, uznając za najkorzystniejszą ofertę, zakładającą dostawę zmodernizowanych Feniksów, która zaoferował PTS i Cegielski. Rezultat nie jest zaskoczeniem – niewiele firm, biorąc pod uwagę narzucone terminy, było w stanie złożyć ofertę. Jedynie Polski Tabor Szynowy, spółka wchodząca w skład kapitałowy Agencji Rozwoju Przemysłu, która jest większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych, posiada 20 „wolnych” pojazdów EN57, które w części zostały już
głęboko zmodernizowane przez Cegielskiego. PolRegio
testuje teraz dwa użyczone Feniksy, a termin zakończenia ich próbnej eksploatacji zbiega się z terminem dzierżawy kolejnych ezt-ów.