12 sierpnia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało aktualizację Listy projektów indywidualnych dla POIiŚ-u. Spośród czterech wniosków zgłoszonych przez Przewozy Regionalne, na liście znalazł się tylko jeden. Czy spółka znajdzie jednak środki na wkład własny?
- Jesteśmy bardzo niezadowoleni z wyników aktualizacji listy POIiŚ . Zarząd uważa, że spółka została poszkodowana w całym programie POIiŚ. Początkowo wpisano na listę indykatywną program zakupowy. Spółka wyasygnowała spore kwoty na opracowanie studium wykonawczego i przygotowanie tego projektu, a tymczasem Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wraz z Ministerstwem infrastruktury, bez analizy studium, wykreśliły spółkę z listy indykatywnej jeśli chodzi o projekt zakupowy. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe projekty : mamy wrażenie, że na listę indykatywną wpisywane są tylko takie projekty, co do których minister infrastruktury ma stuprocentową pewność, że nie będą one konkurencyjne dla spółek z grupy PKP – zaznaczyła prezes spółki Przewozy Regionalne Małgorzata Kuczewska-Łaska.
- Modernizacja stu elektrycznych zespołów trakcyjnych to bardzo wstępne zamiary spółki. O ile mieliśmy opracowany sposób sfinansowania wkładu własnego w przypadku projektu zakupowego, o tyle jeszcze nie mamy konkretnych projektów w związku z modernizacją taboru, a to może być trudniejsze, dlatego że nowy tabor stanowi bardzo dobre zabezpieczenie dla banków. Ze starym taborem może być już znacznie trudniej – podkreśliła prezes Kuczewska-Łaska.
- Mamy kilka scenariuszy na sfinansowanie wkładu własnego, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby o tym mówić – dodała prezes spółki Przewozy Regionalne.
Przypomnijmy: Przewozy Regionalne przygotowały projekt taborowy, w ramach którego spółka zamierzała zakupić 62 nowe pociągi, ale w miarę wycofywania się kolejnych województw z projektu, nie doszło do realizacji przedsięwzięcia. Województwa złożyły własne wnioski na zakup lub modernizację taboru, a Przewozy Regionalne starały się o dofinansowanie w ramach POIiŚ-u modernizacji 100 ETZ, modernizacji 38 wagonów piętrowych, 57 wagonów osobowych oraz 32 lokomotyw elektrycznych. Spośród propozycji spółki, na liście znalazł się tylko jeden projekt.
Zobacz też: