Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowego sp. z o.o. – spółka z Grupy Kapitałowej PKP PLK, kupiła trzy specjalistyczne pojazdu do prac przy liniach kolejowych. Spółki zależne zostały dokapitalizowane przez PKP PLK.
– Dzięki dokapitalizowaniu od PKP Polskich Linii Kolejowych spółki zależne mogą się zaopatrzyć m.in. w najnowocześniejsze maszyny do robót torowych oraz w urządzenia do prac przy sieci trakcyjnej. Ze środków z dokapitalizowania oraz ze środków własnych Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. podpisało umowę na dostawę trzech pojazdów dwudrogowych oraz dwóch przyczep dwudrogowych (do jazdy po torze i drodze) za kwotę prawie 25 mln zł. Maszyny zostaną dostarczone w I połowie 2024 r. – informuje PKP PLK.
Zakupione przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe pojazdy będą najbardziej zaawansowanymi pojazdami dwudrogowymi w Polsce. Wykorzystywane będą do prac związanych z budową i modernizacją sieci trakcyjnej. Dwa pojazdy dwudrogowe zostaną wyposażone w urządzenia niezbędne do budowy sieci trakcyjnej, m.in. platformę roboczą, żuraw, korektor położenia sieci trakcyjnej oraz pantograf pomiarowy. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie pojazdów do montażu fundamentów palowych do sieci trakcyjnej. Trzecia z maszyn dwudrogowych zostanie wyposażona w system do demontażu i montażu sieci trakcyjnej.
– Dokapitalizowanie spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych pozwala na zwiększenie ich potencjału w zakresie utrzymania i modernizacji drogi kolejowej. Przede wszystkim możliwy będzie dynamiczny rozwój w branży energetyki kolejowej. Spółki zyskają większą samodzielność w procesie inwestycyjnym oraz sukcesywne będą mogły przejmować usługi utrzymaniowe, które są obecnie zlecane podmiotom zewnętrznym – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Nowoczesny sprzęt jest już w PPM-T
Od lutego 2022 r. na sieci kolejowej pracuje dwudrogowa, gąsienicowo-szynowa palownica, przy pomocy której montowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Maszyna wyposażona jest w moduł CFA. To specjalna technologia, w której przy pomocy wiertła wykonuje się kilkumetrowy otwór w ziemi, do którego wtłoczony zostaje beton. Po wypełnieniu otworu betonem, umieszcza się w nim zbrojenie, które wzmacnia konstrukcję fundamentu. Technologia CFA wykorzystywana jest w miejscach, w których nie ma możliwości montażu fundamentu palowego. Nowa palownica jest maszyną dwusystemową, może wbijać fundamenty palowe zarówno z toru kolejowego, jak i z gruntu. To pierwsza dostawa specjalistycznego sprzętu w ramach programu dokapitalizowania spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych. Wartość maszyny to ponad 5 mln zł.
Pierwsze prace w terenie przy użyciu nowej palownicy odbyły się na trasie Sosnowiec Dańdówka – Katowice Muchowiec – Panewnik oraz na linii Ostrołęka – Chorzele. Maszyna będzie również wykorzystana w drugiej połowie roku na trasie Glincz – Kartuzy.
Nowe pojazdy do pracy przy sieci trakcyjnej i duże zlecenie na CMK
Spółka Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe w ubiegłym roku podpisała umowy na dostawę pociągów regulacyjno-montażowych oraz pociągu z systemem do montażu i demontażu sieci trakcyjnej. Dostawa dwóch pociągów planowana jest w bieżącym roku. Ponadto, również w ubiegłym roku zawarła umowę na dostawę ciężkiego pociągu do prac przy sieci trakcyjnej. Termin realizacji zamówienia to 2023 r. Umowa na dostawę pociągów regulacyjno-montażowych ma wartość 16 100 000 zł netto, natomiast umowa na dostawę pociągu sieciowego – 18 500 000 zł netto.
Dokapitalizowane przez PKP PLK PPM-T bierze udział w przetargach organizowanych przez PKP PLK (rynek zleceń dla innych zarządców jest bardzo mały). Ostatnio PPM-T, spółka córka PKP PLK, otrzymała (w efekcie przetargu) od PKP PLK
warty 270 mln złotych kontrakt na przebudowę części Centralnej Magistrali Kolejowej i przygotowanie jej do osiągania prędkości powyżej 200 km/h.