Prawdopodobnie uda się dopuścić do eksploatacji sieć trakcyjną na odcinku od Węglińca do Zgorzelca, dzięki czemu pociągi elektryczne dojadą aż pod niemiecką granicę. Poprawie ulegnie komunikacja między Szczecinem a Berlinem.
Od 15 grudnia wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy. Jak informuje Inicjatywa Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska, odbiór końcowy sieci trakcyjnej między Zgorzelcem a Węglińcem odbył się 30 października, natomiast napięcie zostało włączone 4 listopada. Podczas prowadzonej inwestycji wybudowano dwie podstacje trakcyjne w Zgorzelcu i Pieńsku, które zasilają sieć trakcyjną napięciem 3 kV DC.
– Modernizacja prawie 30-kilometrowego odcinka wpłynie na skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększoną przepustowość linii. Obecnie została zakończona certyfikacja zgodności dla podsystemu „Energia”, a Zarządca Infrastruktury – PKP PLK – 20 listopada br. złożył wniosek do UTK o dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu „Energia” – napisała Inicjatywa.
Zelektryfikowana linia ma być oddana do eksploatacji bezzwłocznie po udzieleniu przez Urząd Transportu Kolejowego odpowiednich zezwoleń. Przewoźnik – Koleje Dolnośląskie – potwierdził gotowość do realizacji kursów transgranicznych relacji Wrocław Główny – Dresden HBF bez zakłóceń, przy czym pasażerowie będą przesiadali się z nowoczesnych Impulsów na spalinowe pojazdy zamiast, jak dotąd w Węglińcu, w Zgorzelcu. Przesiadki będą zorganizowane na zasadzie „od drzwi do drzwi”.
Jak informowaliśmy już wcześniej, w ofercie zostanie „Promocja Drezdeńska”.
Nightjet i perspektywy na powrót EC Wawel. Nowszy tabor na „Pociągu do Kultury”
Bezpośrednie połączenie z Berlinem, Wiedniem czy Budapesztem zyska
m.in. Legnica oraz Lubin. Bilety online na to połączenie są już od dawna dostępne na stronie Kolei Austriackich (ÖBB). „Rynek Kolejowy” zwrócił się z pytaniami do PKP Intercity o możliwość otwarcia punktów sprzedaży w tych dolnośląskich miejscowościach.
– W planach na kolejne lata (po 2020 r.) jest również uruchomienie, tak jak wspomniano na ostatnim Polsko-Niemieckim Szczycie Kolejowym, połączenia relacji Kraków – Wrocław – Frankfurt n. Odrą – Berlin HBF przez spółkę PKP Intercity po zakończeniu prac modernizacyjnych na odcinku Kraków – Katowice. Pierwotnie planowano start takich połączeń w połowie 2020 roku, ale wspomniana modernizacja jest opóźniona i przyniosła na razie mierne rezultaty. Ponadto PKP Intercity dysponuje ograniczoną liczbą lokomotyw wielosystemowych i wagonów do realizacji takich połączeń.
"Pociąg do kultury" w relacji Berlin – Wrocław, kursujący przez Cottbus, Żary, Żagań i Legnicę wyjeżdżał będzie z berlińskiego dworca Lichtenberg w piątki o 14.31 i w soboty o 8.31, by 4 i pół godziny później dotrzeć do stolicy Dolnego Śląska. W drogę powrotną wyruszać będzie w piątki o 19.42 i w niedziele o 17.23. Przejazd w tę stronę zajmie 4 godziny i 13 minut w piątki i 4 godziny i 4 minuty w niedziele. Docelowo wszystkie kursy na tej linii mają być wykonywane składami Desiro.
Łatwiej z Berlina do SzczecinaDwie informacje o nowym rozkładzie jazdy pociągów w Berlinie i Brandenburgii podane przez Związek Komunikacyjny VBB wydają się ciekawe z polskiej perspektywy.
Na linii RB66 ze Szczecina do Angermünde pojawi się nowe, poranne połączenie. Ze stolicy Pomorza Zachodniego po zmianie rozkładu jazdy pierwszy pociąg wyjdzie o 4.30. W przeciwnym kierunku pierwszy kurs przewidziano na 5.40. W rozkładzie pojawi się też nowy, wieczorny pociąg z Angermünde o 23.45. Dzięki niemu ostatnie skomunikowanie z Berlina do Szczecina możliwe będzie dzięki pociągowi regionalnemu opuszczającemu stolicę Niemiec o 22.34.
współpraca: Artur Bogdanowicz