Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg nieograniczony na zaprojektowanie odcinka nowej trasy tramwajowej od Ronda Żegrze do pętli Falista, wraz z rozbudową układu drogowego od ronda do ul. Obodrzyckiej. Nowa trasa ma powstać w ramach perspektywy unijnej 2014-2020, a jej koszt szacowany jest na 8-10 mln zł.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowej dla nowej, 650-metrowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Unii Lubelskiej. Planowana pętla będzie umożliwiać przesiadki „drzwi w drzwi” do autobusu. – Budowa tej linii tramwajowej to oczywiście projekt nieporównywalny z trasą na Naramowice. To raczej gospodarskie spojrzenie i wykorzystanie istniejącego potencjału – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Do zadań wykonawcy będzie należało także opracowanie specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysu inwestorskiego, przedmiaru robót dla tego zadania, a następnie pełnienie nadzoru autorskiego. Prace projektowane powinny zakończyć się pod koniec 2017 r.
Planowana trasa zapewni bezpośrednie połączenie tramwajowe dużemu osiedlu przy ul. Falistej i ul. Unii Lubelskiej, które jest obecnie słabo skomunikowane z resztą miasta. Założenia do przetargu były konsultowane z lokalnymi radami osiedli, a decyzję o budowie nowej trasy tramwajowej pozytywnie ocenili społecznicy, m.in. ze Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, zwracając uwagę właśnie na duży potencjał projektu. Nowa trasa ma też uruchomić kolejne tereny inwestycyjne – wokół niej rozciąga się obszar przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową. – Nie chcemy popełnić takich błędów jak przy budowie zajezdni na Franowie, kiedy nie pomyślano o Folwarcznej, czy osiedli na Naramowicach, gdzie najpierw powstała zabudowa mieszkaniowa, a później dopiero zaczęto myśleć o transporcie – dodaje prezydent Wudarski.
Nowa trasa pozwoli też na spore oszczędności: samo skrócenie trasy linii nr 5 o odcinek, na którym obłożenie pasażerów jest i tak niewielkie, zmniejszy koszty o ok. 675 tys. zł rocznie. Kolejne oszczędności przyniesie reorganizacja układu pozostałych linii tramwajowych, kursujących na Starołękę.
Poznań będzie chciał zrealizować trasę w ramach perspektywy unijnej 2014-2020. Koszt budowy omawianego odcinka trasy tramwajowej, przy założeniu nakładów w wysokości ok. 10,0-12,0 mln zł na 1 km trasy (tor podwójny wraz z siecią trakcyjną) oraz ok. 1,5-2,0 mln zł na pętlę, oszacowany został wstępnie na kwotę rzędu 8,0-10,4 mln zł.