W poniedziałek (30 czerwca) po raz ostatni w ruchu liniowym kursował historyczny, niezmodernizowany skład 105N. Z uwagi na charakterystyczne szybki, usuwane w nowszych i remontowanych wagonach, nazywany był „szybkowcem”. Od teraz będzie można go spotkać jedynie na liniach turystycznych.
Produkcję nowoczesnych, jak na tamte lata, wagonów 105N rozpoczęto w 1973 r. Wyróżniały się m.in. dużą powierzchnią okien oraz dodatkowymi, czwartymi drzwiami. Mogły być eksploatowane pojedynczo oraz w składach złożonych z dwóch i trzech wagonów. Stopiątki do Poznania zaczęły docierać od 1975 r. Dostawy nieco zmienionej wersji 105Na, pozbawionej już charakterystycznych szybek nad drzwiami oraz pod bocznymi i przednimi szybami w kabinie motorniczego, trwały do 1992 r. Od 1995 r. stopiątki były poddawane modernizacji, przebudowano też wiele starszych tramwajów do wersji Na.
Wczoraj (30 czerwca) w Poznaniu po raz ostatni w ruchu liniowym kursował tramwaj 105N o numerach 194+193. Skład pochodzi z 1979 r. W 2007 r., dzięki staraniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, przywrócono mu oryginalny wygląd i wyposażenie oraz układ elektryczny z początków eksploatacji.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl