Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Poznań: Nie ma chętnych do budowy dworca

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-07-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
epoznan.pl, 7 lipca 2009

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Poznań: Nie ma chętnych do budowy dworca
Opóźnia się budowa nowego dworca kolejowego. Nadal jednak nie wiemy, kto dworzec będzie budował. Z przetargu wycofują się kolejni jego uczestnicy - podaje portal epoznan.pl. Informacjom tym zaprzecza PKP SA.

Obecny dworzec kolejowy budzi wiele zastrzeżeń. Zarówno ze względu na funkcjonalność jak i na wygląd. Z tego też powodu, władze PKP postanowiły diametralnie dworzec wyremontować.

Według planu, grunty miały zostać oddane inwestorowi, którego zadaniem było wybudowanie wspólnego dworca kolejowego i autobusowego na terenie „wolnych torów”. Natomiast na terenie, na którym mieści się obecny dworzec, inwestor miał postawić budynki zgodnie z własnych uznaniem.

Do przetargu zgłosiły się firmy zainteresowane taką propozycją, upatrując w niej duże możliwości inwestycyjne i zarobkowe na przyszłość. Teraz jednak kolejno wycofują swoje oferty. Przyczyna takiej sytuacji prawdopodobnie jest kryzys gospodarczy i zmniejszone nakłady na inwestycje.

Decyzja w sprawie dalszych prac związanych z przebudową dworca, która powinna zakończyć się do 2012 roku, zostanie podjęta w piątek.


Komentarz Michała Wrzoska, rzecznika PKP SA:

W ostatnich dniach pojawiło się w mediach kilka szczątkowych i nie do końca wiarygodnych informacji dot. przebiegu rokowań z firmami prywatnymi do budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny prowadzonych przez Polskie Koleje Państwowe S.A. i obejmujących, między innymi, budowę nowego dworca głównego w Poznaniu. Dlatego z przyjemnością przesyłam kilka uspokajających i wiarygodnych informacji na ten temat.

1. Rokowania z firmami zainteresowanym współfinansowaniem tej inwestycji cały czas trwają. Obecnie negocjowane są szczegóły samej inwestycji oraz warunków finansowych. Rokowania tego typu na takie inwestycje trwają z reguły przez kilkanaście miesięcy. Na Zachodzie w krajach, które mają większe doświadczenie przy takiej formule współpracy rokowania takie potrafią trwać nawet ok. 4 lat. Ponieważ projekt realizowany przez PKP S.A., zarówno w Poznaniu, jak i w innych miastach ma charakter pilotażowy w skali Polski ze względu na formułę finansową, ma to również wpływ na czas trwania rokowań.

2. PKP S.A. szacują, że finał rokowań poznamy w ciągu kilku najbliższych miesięcy 2009 roku. Harmonogram całej inwestycji nie jest zagrożony. PKP S.A. planują cały czas rozpoczęcie budowy w 2010 roku. Szczegółowe porozumienie się z inwestorem w tej chwili wpłynie również na szybkość prac po podpisaniu umowy inwestycyjnej i przygotowanie budowy. Kryzys gospodarczy w Polsce ma wpływ na decyzje inwestorów i z pewnością utrudnił rokowania, ale nie oznacza, że rokowania zatrzymały się w miejscu bądź są w istotny sposób zagrożone.

3. Pojawiły się informacje, mówiące, że w piątek zapadną „istotne decyzje dot. rokowań”. Jest to nieprawda. Wynika on prawdopodobnie z tego, że kilka dni temu mówiłem iż do piątku poinformuje o stanie rokowań, co robię w czwartek.

4. Ponieważ rokowania są rozmowami handlowymi, które, co oczywiste, mogą zakończyć się jak każde rokowania niepowodzeniem i niewybraniem inwestora, PKP S.A. mają również inne warianty modernizacji dworca przed Euro 2012. Takie warianty są przygotowane i gotowe do realizacji w przypadku niepowodzenia rokowań.

5. Do dzisiaj PKP S.A. zakończyły z sukcesem analogiczne rokowania w tej samej formule na dwie różne inwestycje o podobnej wartości - w Katowicach: modernizacja i budowa nowego biurowca (z firmą Hines) oraz przebudowa i budowa centrum komercyjnego dworca głównego w Katowicach (z firmą Neinver). Trwają również rokowania umowy inwestycyjnej z wybranym inwestorem zainteresowanym przebudową dworca Warszawa Zachodnia (firmą Nexity). Pokazuje to, że firmy prywatne mogą angażować się we współpracę z PKP S.A. oraz że inwestycje na rynku nieruchomości są opłacalne i atrakcyjne.

 

\

* Fot. Rynek Kolejowy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Nowe fakty ws. wypadku na budowie poznańskiego dworca

Warte uwagi

Nowe fakty ws. wypadku na budowie poznańskiego dworca

Gazeta Wyborcza 19 grudnia 2011

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

Zintegrowany transport

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

MPK Poznań 22 grudnia 2011

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Nowe fakty ws. wypadku na budowie poznańskiego dworca

Warte uwagi

Nowe fakty ws. wypadku na budowie poznańskiego dworca

Gazeta Wyborcza 19 grudnia 2011

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

Zintegrowany transport

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

MPK Poznań 22 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5