Partnerzy serwisu:
Pasażer

Poznań: Koniec liniowej eksploatacji stodwójek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Poznań: Koniec liniowej eksploatacji stodwójek
Poznańskie MPK wycofało z ruchu liniowego wagon 102Na – 71. Był to ostatni w kraju tramwaj rodziny 102N eksploatowany na codziennych, planowych kursach.

W ostatnich dniach listopada zupełnie niezauważenie skończyła się ważna epoka w dziejach polskiej komunikacji miejskiej. W cieniu ostatnich dni warszawskich ikarusów zakończyła się planowa eksploatacja ostatniego wagonu 102Na w Polsce. MPK Poznań przekwalifikowało bowiem wóz o numerze 71 na historyczny. Po niemal pół wieku z ulic polskich miast znikają więc jedne z najciekawszych produktów krajowego przemysłu tramwajowego.

Trudno bowiem wskazać inny model – może poza serią 13N, która odegrała w Warszawie podobną rolę do tej, która przypadła w pozostałych miastach „stodwójkom” – którego pojawienie się oznaczałoby dla miejskiej komunikacji szynowej porównywalny przełom. Kiedy w 1967 roku chorzowski Konstal prezentuje pierwszy wagon 102N, odstaje on od wszystkich eksploatowanych tramwajów nie o głowę, a o całą długość. I to dosłownie: jest niemal dokładnie dwukrotnie dłuższy od królujących wówczas wagonów generacji N.

Pierwszy przegubowy seryjny tramwaj Polski Ludowej pozwala ostatecznie zerwać z przedwojenną (i powieloną w przypadku „enek”) koncepcją krótkiego tramwaju dwuosiowego. Jest szybki i pojemny, a jego udoskonalona wersja 102Na przystosowana jest do łączenia wagonów w składy, co usprawnia obsługę najbardziej obciążonych linii. Jeden pociąg może bowiem zabrać około 350 osób.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5