Jak wynika z odpowiedzi na poselską interwencję, PKP PLK planują “rewitalizację” obecnego systemu sterowania na stacji Poznań Główny. Ma to pozwolić na uniknięcie kolejnych awarii na jednej z największych stacji kolejowych w kraju. Na ten moment nie znamy jednak dokładnej daty rozpoczęcia oraz zakończenia prac.
Zapewne każdy podróżny korzystający z pociągów na terenie Wielkopolski przynajmniej raz w życiu przeżył awarię urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Poznań Główny. Usterki wspomnianych systemów regularnie paraliżują ruch regionalny, a także dalekobieżny, co często przekłada się na wielogodzinne opóźnienia pociągów także w innych rejonach kraju. Właśnie dowiedzieliśmy się, że PKP PLK planują pewne działania, które mają rozwiązać ten problem.
Poseł interweniuje i się dowiaduje
O wszystkim napisał poznański poseł Franciszek Sterczewski, który poinformował o odpowiedzi, jakiej PKP PLK udzieliły na jego interwencję. Sterczewski nie podał na twitterze wszystkich szczegółów, dlatego poprosiliśmy biuro posła o przesłanie pełnej odpowiedzi ze strony PLK.
Z pisma zarządcy infrastruktury wynika, że ostatnia awaria sterowania ruchem kolejowym na stacji Poznań Główny,
która miała miejsce 13 lutego bieżącego roku o 6:15, została spowodowana przez “chwilowy zanik zasilania zewnętrznego (na mniej niż 30 sekund – kontrolowane wyłączenie przez OSD) oraz brak podtrzymania zasilania gwarantowanego 230V AC”
W wyniku tego zdarzenia uszkodzeniu uległ zasilacz, którego wymiana wraz z restartem komputerów i serwerów trwała 36 minut. – Usunięcie skutków polegało na wymianie uszkodzonego zasilacza oraz przywróceniu do pracy wyłączonych serwerów i komputerów, tj. wpisaniu aktualnej daty i godziny w serwerach na poziomie LCS Poznań Główny oraz stanowiska miejscowego Poznań Główny. Następnie na odblokowaniu i resecie komputerów na stacjach Poznań Wschód i Swarzędz. Wszystkie stacje przywrócono do działania jeszcze tego samego dnia o godz. 7:51 – napisał w odpowiedzi na interwencję Mirosław Skubiszyński, członek Zarządu PKP PLK.
Najstarszy system Thales w Polsce. Działa już 15 lat
Co istotne, przedstawiciel PLK przypomniał też, że system sterowania ruchem zamontowany na stacji Poznań Główny ma już 15 lat i jest najstarszym systemem Thales zamontowanym w Polsce. Skubiszyński stwierdził też, że do grudnia 2016 roku system działał praktycznie bez zarzutu, lecz od tego czasu notujemy coraz częstsze awarie. Dlaczego?
– Od drugiej połowy 2016 r. dotychczas na terenie węzła kolejowego w Poznaniu prowadzone są roboty inwestycyjne związane z modernizacją lub budową stycznych linii kolejowych i stycznych LCS-ów, które wymusiły zmiany układów torowych, obiektów inżynieryjnych i wcześniej zainstalowanych systemów srk. Z przeprowadzonych analiz przyczyn awarii krytycznych systemu ESTW L90, które skutkowały wyłączeniem z działania całego LCS Poznań Główny, wynika, że znaczący udział w przyczynach usterek miały ukryte błędy w oprogramowaniu aplikacyjnym produkcji Thales, które było wielokrotnie zmieniane wraz z kolejnymi fazami robót inwestycyjnych – przekazał członek Zarządu PLK.
W odpowiedzi na interwencję padają też zapewnienia o tym, że od 2018 roku PKP PLK zawierają kolejne umowy z firmą Thales “dotyczące zapewnienia właściwego i profesjonalnego poziomu utrzymania urządzeń sterowania ruchem w obszarze LCS Poznań Główny”.
Rewitalizacja obecnego systemu
Jednak zdecydowanie najważniejszą informacją wynikającą z pisma PLK jest ta mówiąca o chęci “rewitalizacji” obecnego systemu sterowania na stacji Poznań Główny.
– Obecnie prowadzone są działania w zakresie przeprowadzenia rewitalizacji technicznej (po 15 latach pracy) zainstalowanych w LCS Poznań Główny urządzeń wewnętrznych w warstwie sprzętowej, programowej, zasilania i sieci kablowej. W warstwie sprzętowej zastosowane zostaną serwery nowszej generacji, które w sytuacji braku zasilania nie będą wymagały rekonfiguracji daty i godziny. Rewitalizacja planowana jest do wykonania w ramach robót dodatkowych w realizowanym obecnie zadaniu inwestycyjnym pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego)”. Obecnie trwają negocjacje cenowe z wykonawcą oraz ustalanie harmonogramów wykonania poszczególnych robót – przekazał Mirosław Skubiszyński.