Budowa dodatkowego peronu i rozbudowa przejścia podziemnego na stacji Poznań Główny przekroczyła półmetek. Prace warte około 100 mln finansowane są z budżetu. Zwiększyć się ma przepustowość stacji.
Na stacji Poznań Główny zrealizowano już ok. 60% prac, które doprowadzą do powstania nowego peronu i przejścia podziemnego służącego komunikacji pomiędzy peronami i okolicami dworca autobusowego. Dłuższe o ponad 200 m przejście podziemne z windami będzie prowadzić przez całą stację (częściowo równolegle do nowego peronu). Zapewni dojście na wszystkie perony i poprawi komunikację między dzielnicami Poznania. Do nowego peronu doprowadzone zostaną ruchome schody i windy.
– Dodatkowy peron na stacji Poznań Główny pozwoli na zwiększenie liczby połączeń oraz ułatwi dostęp do kolei, zwłaszcza do podróży w obszarze aglomeracji. Pociąg staje się coraz częściej wybieranym środkiem komunikacji – zarówno w codziennych dojazdach do szkoły i pracy, jak i podróżach dalekobieżnych – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Konstrukcja nowej części przejścia podziemnego jest już gotowa między tunelem a dworcem autobusowym. Na ścianach układane są granitowe płyty. Kolejne segmenty tunelu przy Moście Dworcowym i ul. Składowej przygotowuje ciężki sprzęt. Bezpieczną rozbudowę, na głębokości do 7 m, zapewniają ściany szczelinowe i specjalne rozpory.
Za Mostem Dworcowym widać ścianki nowego peronu 3a, który będzie miał długość 417 metrów i będzie usytuowany między obecnym peronem 3 a budynkiem galerii handlowej. Obok będą dodatkowe, przebudowane tory oraz urządzenia sterowania. Nowe rozjazdy są już gotowe od strony Ronda Kaponiera.
Umowę na budowę nowego peronu i przejścia podziemnego z wyjściem w kierunku dworca autobusowego podpisano w lutym 2019 roku podpisano ze spółką Colas Rail, która przedstawiła najtańszą ofertą. Inwestycja ma być skończona w marcu 2022 roku.
Graf. Inwestycje dla PoznaniaW kontekście budowy nowego peronu jeszcze bardziej problematyczne wydają się ich oznaczenia w Poznaniu Głównym. Nowy peron będzie peronem 3a, a na stacji są już także perony 1A, 2A, 4A a nawet 4B. Perony są trudne do zlokalizowania bowiem ich numeracja „rozchodzi się na boki” od starego, nieczynnego dworca. To znaczy że idąc od niego w lewo dojdziemy kolejno do peronów 1,2,3 i 3A, a idąc w prawo: do 4,5 i 6. Dodajmy, że Poznań Główny to właściwie 4 stacje: stary, znakomicie zlokalizowany lecz nieczynny obiekt, czynny Dworzec Zachodni, nowy dworzec-galeria zwany „chlebakiem” i stary Dworzec Letni. Pomiędzy niektórymi peronami stacji jest nawet 600 metrów odległości.