Cztery podmioty są zainteresowane pełnieniem funkcji operatora zarządzającego trzypoziomowym węzłem przesiadkowym na rondzie Kaponiera, który jest centralnym punktem poznańskiej komunikacji miejskiej. Po negocjacjach ZTM w Poznaniu zaprosi firmy do składania ofert. Wciąż trwające prace budowlane zakończą się w listopadzie 2015 r.
Przebudowywany węzeł przesiadkowy będzie miał trzy poziomy, w tym dwa podziemne. Łączna powierzchnia wyniesie ok. 23 tys. m kw. W obrębie obiektu zlokalizowane będą powierzchnie komercyjne (w stanie deweloperskim) z przeznaczeniem na cele usługowe, handlowe i gastronomiczne. Od strony ul. Roosvelta, po jej wschodniej stronie, powstał dwupoziomowy podziemny parking na 248 miejsc parkingowych. Na poziomie -2 zlokalizowane są zabytkowe fortyfikacje zwane Kaponierą Kolejową – będą one odgrodzone szybą od części ogólnodostępnych. Przebudowę ronda rozpoczęto w sierpniu 2012 r. Prace budowlane mają zakończyć się w listopadzie 2015 r.
Przedmiot postępowania obejmuje pełnienie funkcji operatora zarządzającego nowo przebudowanym węzłem na rondzie Kaponiera oraz roboty wykończeniowe i instalacyjne w lokalach usługowych i podziemnym parkingu. Zwycięzca powinien też wyposażyć parkingi w punkty poboru opłat i bramki wjazdowe/wyjazdowe, a całość obiektu w monitoring. Koncesja obejmuje nie tylko komercjalizację lokali handlowych, ale też zarządzanie całym obiektem (przejścia podziemne z 11 ciągami schodów ruchomych i 11 wind, dwa perony PST na poziomie -2, przestrzeń techniczna i sanitarna). Przedmiotem koncesji będzie również zarządzanie powierzchnią na poziomie 0: platformami przystankowymi na ul. Roosevelta i Moście Uniwersyteckim, wejściami na poziom -1, a także ciągami komunikacyjnymi łączącymi platformę przystankową z parkingiem zlokalizowanym na poziomie -1 i -2. Z postępowania wyłączono – po wcześniejszym nieudanym postępowaniu koncesyjnym – rewitalizację zabytkowej Kaponiery Kolejowej.
Jak informuje ZTM Poznań, postępowaniem na operatora są zainteresowane cztery firmy. W pierwszej kolejności podmioty zainteresowane pełnieniem funkcji operatora przedstawią wstępne koncepcje zarządzania obiektem. – Będziemy teraz prowadzić negocjacje i dopiero później zaprosimy do składania ofert. Potrwa to kilka miesięcy – informuje Agnieszka Smogulecka z ZTM. Podpisanie umowy z firmą, która złoży najatrakcyjniejszą ofertę, powinien nastąpić w III/IV kwartale 2015 roku. Umowa zostanie zawarta na okres od 5 do 10 lat.
Więcej o przedmiocie koncesji oraz o firmach, które złożyły oferty na Monitorze.