Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznań City Center, czyli architektoniczny bubel roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
16-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ju/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poznań City Center, czyli architektoniczny bubel roku
Poznań City Center, czyli Zintegrowane Centrum Komunikacyjne z niefunkcjonalnym dworcem, o którym wielokrotnie pisaliśmy, został okrzyknięty największą inwestycyjną pomyłką roku. - Dworzec jest za ciasny, za mało tu kas biletowych, brakuje schodów ruchomych „w dół” oraz funkcjonalnego dojścia z ulicy – wylicza Włodzimierz Nowak, miejski aktywista do niedawna związany z organizacją „My Poznaniacy”.

- Sama bryła dworca nie zasługuje na aż taką krytykę – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Nowak, który w problem dworca zaangażowany był od lat. Tytuł „Makabryły” roku poznański „chlebak” otrzymał m.in. również za to, że jego ostateczna forma wyjątkowo odbiega od tego, jak prezentowano ją na pierwszych wizualizacjach. Frontowa zaokrąglona ściana miała być lekka i ażurowa, w rzeczywistości wygląda jednak na ciężką i przytłoczoną szklanymi płytami.

- Oczywiście można krytykować fakt, że dworzec nie jest czymś samoistnym, tylko doklejką do centrum handlowego (mylnie zwanego galerią handlową). Ale i to byłoby jakoś do przełknięcia. Natomiast już na krytykę zasługuje nie tyle sama bryła gmachu, co jego architektoniczna oraz urbanistyczna funkcjonalność. Dworzec okazał się za ciasny jak na potoki pasażerskie drugiego dworca kolejowego w kraju. Od samego początku było na nim za mało kas biletowych. Projektanci/inwestorzy poskąpili środków na przemyślenie gdzie posadowić schody ruchome w przeciwną stronę. A byłoby to możliwe, mimo tego, że poznańskie perony są istotnie bardzo wąskie, lecz musiałoby się odbyć częściowo kosztem parkingu – punktuje aktywista. Stowarzyszenie „My Poznaniacy”, w którym do niedawna działał Nowak, od początku krytykowało projekt nowego dworca. Jeszcze w 2011 roku aktywiści przekazali swoje krytyczne uwagi dotyczące projektu Poznań City Center na posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta. - Dworzec w maju 2012 stanął, a w sierpniu 2012 roku przedstawiono do tego ten sam zły projekt organizacji ruchu przy dworcu nazywającgo go ZCK, co mieszkańcy Poznania szybko przechrzcili na Zdezintegrowane-C-K. Wielkim rozczarowaniem była oczywiście najgłośniejsza sprawa, czyli wyłożenie projektu do konsultacji już po złożeniu przez ZDM wniosku o pozwolenie inwestycyjne, czyli ściema konsultacyjna. Równie głośna stała się sprawa prowadzenia najkrótszej drogi przez centrum handlowe i faktyczne wydłużenie drogi z przystanku do dworca z 308 do 357 m wobec drogi z przystanku MTP/Most Dworcowy na stary dworzec. Jeśli iść na nowy dworzec nie przez CH, to droga wydłużała się jeszcze o 100 m – przypomina Nowak.

- Wykazaliśmy, że nie ma merytorycznego argumentu za obecną organizacją ruchu pieszego, a jest szereg argumentów przeciw. Władze miejskie nie chcą po prostu powiedzieć jakimi celami się kierują. Zasłanianie się bezpieczeństwem w sytuacji, gdy bezpieczeństwo okupione jest wielką niewygodą jest po prostu skandaliczne. A do tego, gdy kosztuje to potworne pieniądze. Koszt samego przejścia podziemnego szacuje się na 20 mln. Idąc drogą argumentacji absurdalnej można było powiedzieć, że równie bezpiecznie było umieścić szlabany w poprzek ulicy, skoro czerwone światło nie zapewnia już bezpieczeństwa na śródmiejskiej ulicy. Najgorsze w tym wszystkim jest, że władze miały instrumenty do oddziaływania na całą inwestycję, a teraz chowają się za argumentacją, że to sprawa między inwestorami, czyli PKP i Trigranitem. Bynajmniej. Poznań ma wyznaczone lokalizacje na Centra Handlowe i mógł nie wydać zgody na tę i taką inwestycję. To niestety pokazuje, że najwyraźniej wpływy podatkowe z kolejnego CH oraz budowa wielopoziomowego parkingu przy dworcu, który w przeliczeniu na mieszkańca jest 300% większy niż przy nowym berlińskim HBF, były wystarczającymi korzyściami w postrzeganiu poznańskich władz. Trzeba tu przypomnieć prezydenckie powiedzonko, że 'prawdziwy poznaniak porusza się samochodem' – komentuje Nowak.

W czołówce nieudanych inwestycji roku, obok Poznań City Center stanęły również inne, opisywane przez „Transport Publiczny”: ekrany akustyczne w centrach miast, Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy czy przejście podziemne w Białystoku. To przykłady inwestycji, przy których nie uwzględniono potrzeb części uczestników miejskiego ruchu. - Organizowanie takich plebiscytów na „architektoniczny bubel” jest bardzo ważne. Krótkoterminowo to wentyl na frustracje. Ale w dłuższym terminie kształtuje to krytycyzm u wyborców i świadomość. A to jest niezbędny warunek do tego, by politycy też się takimi tematami i kryteriami interesowali – twierdzi Nowak.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Po otwarciu zebry w Poznaniu: Czekamy na więcej

Zintegrowany transport

Po otwarciu zebry w Poznaniu: Czekamy na więcej

Justyna Urbaniak, Transport Publiczny 17 listopada 2015

Zebra w Poznaniu w końcu otwarta

Zintegrowany transport

Zebra w Poznaniu w końcu otwarta

Justyna Urbaniak, Transport Publiczny 09 listopada 2015

Poznań City Center: Zamknięte do odwołania

Infrastruktura

Poznań City Center: Zamknięte do odwołania

Gazeta Wyborcza 29 kwietnia 2014

PKP SA: Dworzec kolejowy Poznań Główny jest bezpieczny

Infrastruktura

PKP SA: Dworzec kolejowy Poznań Główny jest bezpieczny

ak,Rynek Kolejowy/ PKP SA/Gazeta Wyborcza 30 kwietnia 2014

Poznań City Center: Galeria otwarta. Nie ma zagrożenia?

Infrastruktura

Poznań City Center: Galeria otwarta. Nie ma zagrożenia?

TVN24/Gazeta Wyborcza/ak, Rynek Kolejowy 08 maja 2014

Zobacz również:

Po otwarciu zebry w Poznaniu: Czekamy na więcej

Zintegrowany transport

Po otwarciu zebry w Poznaniu: Czekamy na więcej

Justyna Urbaniak, Transport Publiczny 17 listopada 2015

Zebra w Poznaniu w końcu otwarta

Zintegrowany transport

Zebra w Poznaniu w końcu otwarta

Justyna Urbaniak, Transport Publiczny 09 listopada 2015

Poznań City Center: Zamknięte do odwołania

Infrastruktura

Poznań City Center: Zamknięte do odwołania

Gazeta Wyborcza 29 kwietnia 2014

PKP SA: Dworzec kolejowy Poznań Główny jest bezpieczny

Infrastruktura

PKP SA: Dworzec kolejowy Poznań Główny jest bezpieczny

ak,Rynek Kolejowy/ PKP SA/Gazeta Wyborcza 30 kwietnia 2014

Poznań City Center: Galeria otwarta. Nie ma zagrożenia?

Infrastruktura

Poznań City Center: Galeria otwarta. Nie ma zagrożenia?

TVN24/Gazeta Wyborcza/ak, Rynek Kolejowy 08 maja 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5