PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kolejną umowę na modernizację systemów sterowania ruchem na linii E59 Poznań – Szczecin. Wciąż brakuje jednak wykonawców prac torowych na newralgicznym odcinku.
Modernizacja linii kolejowej E59 na trasie Poznań – Szczecin realizowana jest ze środków CEF na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie. Środkowy odcinek linii będzie niestety realizowany później. Prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie
między Poznaniem a Wronkami. Problematyczny jest odcinek Słonice – Szczecin (tzw. LCS Stargard), który, by otrzymać środki z CEF, PLK musi zmodernizować w ciągu dwóch najbliższych lat. A dopiero
w sierpniu ogłoszono przetargi na wykonawstwo.
Jest umowa na sterowanie ruchem
Jak informuje PKP PLK, podpisano dziś umowę z AŽD Praha s.r.o na nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz łączność na odcinku pomiędzy Słonicami a Szczecinem Dąbie, w tym budowę lokalnego centrum sterowania (LCS) w Stargardzie. Wartość umowy to 201,2 mln zł netto z czego 165,5 mln zł netto pochodzi ze środków finansowych. Podpisany dzisiaj kontrakt to druga umowa dla tej inwestycji na srk z tzw. „otwartym interfejsem”. Wcześniej podobną umowę PLK podpisały dla odcinka Poznań – Wronki.
Zdaniem wykonawców to dobry pierwszy krok w kierunku rozwiązania problemów z powiązywaniem systemów sterowania, ale potrzebne są kolejne.
– Modernizacja linii Poznań – Szczecin, na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie, to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Konsekwentnie realizujemy kolejne etapy i dziś podpisujemy czwartą umowę. Tym samym na tę trasę z Krajowego Programu Kolejowego przeznaczyliśmy już ponad 1,6 mld zł – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Co z pracami torowymi?
PLK podkreśla, że aby wykonać wszystkie zasadnicze roboty do końca 2020 roku spółki zależne PKP PLK wykonały w latach 2017–2018 wyprzedzające roboty torowe na prawie 100 km torów między Słonicami a Szczecinem Dąbie. Absolutnie kluczowe dla inwestycji jest jednak oczywiście wyłonienie wykonawców prac z trzech ogłoszonych przetargów. Niestety, złożone oferty
prawie dwukrotnie przekroczyły kosztorys.
Od dwóch miesięcy, kiedy otwarto oferty nic się nie zmieniło w kwestii przetargu dotyczącego odcinka Choszczno – Stargard. Dla odcinka Stargard – Szczecin Dąbie przeprowadzono w środę (19 grudnia) aukcję elektroniczną którą wygrało konsorcjum Trakcja PRKiI, Schweerbau i SBM. Ceny nie podano. Natomiast dla odcinka Słonice – Choszczno PLK informuje, że w aukcji "nie zostało złożone żadne postąpienie. Zdaniem zarządu PLK, realizacja modernizacji do końca 2020 roku nie jest zagrożona.