Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznań – Gołańcz: Przypadek bardzo udanej rewitalizacji linii kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm/pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poznań – Gołańcz: Przypadek bardzo udanej rewitalizacji linii kolejowej
Na przestrzeni trzech lat liczba pasażerów pociągów na linii łączącej Poznań z Wągrowcem i Gołańczą wzrosła o ponad połowę. Wszystko za sprawą udanego projektu rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 356, pomiędzy stacją Poznań Wschód i Gołańczą.

Do tego przypadku odniósł się prezes Torpolu Tomasz Sweklej, uczestnik dyskusji nt. finansowaniem infrastruktury kolejowej w nowym budżecie unijnym, która odbyła się w ramach Kongresu Kolejowego w Łodzi. Prezes Sweklej przypomniał, przed modernizacją dozwolona prędkość była tu ograniczona do 60 km/godz., a miejscami 40 km/godz., a po zakończeniu inwestycji wzrosła do 120 km/godz. Zwiększyła się też liczba przystanków.

– Były obawy o to, że linię trzeba na czas modernizacji zamknąć. Jest jednotorowa – przypomniał. Jak jednak zaznaczył, czas przejazdu skrócił się z 91 do 50 minut. – Najważniejsze jest to, że po ponownym otwarciu liczba pociągów zwiększyła się z dziesięciu par do ponad czterdziestu. Samorząd województwa musi teraz kupować nowe jednostki do obsługi tej linii – powiedział Sweklej.

Liczba pasażerów wzrasta, będą inwestycje w nowy tabor

Z ostatnich informacji wynika, że w związku z dużym wzrostem potoków podróżnych na liniach kolejowych modernizowanych w ramach środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 (chodzi o linie 356 na odcinku Poznań – Gołańcz i 357 na odcinku Luboń – Wolsztyn), władze województwa wielkopolskiego planują zakup do roku 2020 kolejnych czterech spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi tych odcinków.
Jak podał prezes Torpolu, przewozy na linii do Gołańczy wzrosły z 2,2 tys. osób dziennie przed zamknięciem związanym z remontem (dane z 2011 r.) do 3,6 tys. osób obecnie (według stanu na czerwiec br.); zamknięcie miało miejsce w okresie od czerwca do grudnia 2011 r. – To wzrost o ponad 50 proc., z którym mamy do czynienia pomimo sześciu miesięcy przerwy w funkcjonowaniu kolei. Dlatego obawy środowiska, że pasażerowie, którzy znajdą sobie alternatywne metody dojazdu, już nie wrócą na kolej, okazały się bezzasadne – podkreślił.

Dobra infrastruktura przyciąga operatorów

Według Swekleja przykład linii do Wągrowca pokazuje, że dobra infrastruktura przyciąga operatorów, którzy zainwestują w tabor. – Na tym przykładzie mamy wykazane czarno na białym, że pasażerowie wrócą dzięki dobrej ofercie, nawet po zamknięciu linii – zakończył sugerując, że tak samo będzie w przypadku linii Rail Baltica, którą na wniosek Torpolu, już w najbliższą niedzielę, zamknie PKP PLK. Celem jest przyspieszenie prac i zakończenie opóźnionej inwestycji jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE.

Należy wspomnieć, że odcinek z Poznania do Gołańczy jest fragmentem linii kolejowej łączącej Poznań z Bydgoszczą przez Wągrowiec. Ruch pasażerski na odcinku pomiędzy Gołańczą i Bydgoszczą zawieszono w 2004 r. Niedaleko za Gołańcza (patrząc w stronę Bydgoszczy) znajduje się granica woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego.

Piotr Całbecki, marszałek woj. kujawsko-pomorskiego, powiedział podczas rozmowy z „RK” na Kongresie Kolejowym, że jeśli władze województwa będą w obrębie unijnej perspektywy 2014-20 podejmować decyzje o modernizacji i reaktywacji przewozów pasażerskich na którejś z linii kolejowych, to pierwsza w kolejności będzie w tym względzie właśnie linia do granicy z woj. wielkopolskim i dalej do Gołańczy.
 



Kongres Kolejowy już za nami

Wywiady, komentarze i relacje z najważniejszych debat znajdziesz tutaj

Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie z nowym taborem i zapleczem technicznym

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie z nowym taborem i zapleczem technicznym

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 14 października 2015

Koniec modernizacji linii do Wągrowca

Infrastruktura

Koniec modernizacji linii do Wągrowca

PKP PLK 31 sierpnia 2015

Poseł interweniuje w sprawie linii kolejowej 356

Infrastruktura

Poseł interweniuje w sprawie linii kolejowej 356

Michał Szymajda 21 stycznia 2015

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie z nowym taborem i zapleczem technicznym

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie z nowym taborem i zapleczem technicznym

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 14 października 2015

Koniec modernizacji linii do Wągrowca

Infrastruktura

Koniec modernizacji linii do Wągrowca

PKP PLK 31 sierpnia 2015

Poseł interweniuje w sprawie linii kolejowej 356

Infrastruktura

Poseł interweniuje w sprawie linii kolejowej 356

Michał Szymajda 21 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5