Redakcja „Rynku Kolejowego” i Forum Kolejowe Railway Business Forum już po raz czwarty wręczyły Zielone Nagrody Kolejowe. Statuetki otrzymują osoby i przedsiębiorstwa związane z sektorem transportu szynowego za działania nadające mu jeszcze bardziej ekologiczny charakter.
Podczas odbywającego się dziś
Kongresu Kolejowego poza debatami, wystąpieniami i prelekcjami odbyły się również finały uznanych w branży kolejowej konkursów. Jednym z nich były Zielone Nagrody Kolejowe, które wyróżniają podmioty i osoby wkładające ponadprzeciętny wysiłek w dekarbonizację kolei. Organizatorami konkursu są redakcja „Rynku Kolejowego” i Forum Kolejowe Railway Business Forum.
Tym razem wśród laureatów nagród znalazły się Koleje Małopolskie za wzmocnienie oferty kolejowej przewozami autobusowymi. – Otrzymanie „Zielonej Nagrody Kolejowej” to dla naszej Spółki oraz Województwa Małopolskiego ogromne wyróżnienie oraz dowód uznania dla prowadzonych przez nas działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Koleje Małopolskie od początku swojej działalności dążyły do tego, by być nie tylko nowoczesnym przewoźnikiem, ale także odpowiedzialnym partnerem w walce o lepszą przyszłość naszej planety. Rozwiązania, które proponujemy, służą nie tylko Mieszkańcom Małopolski, ale są bardzo atrakcyjne dla milionów turystów odwiedzających Kraków i Małopolskę każdego roku – powiedział prezes przewoźnika Radosław Włoszek.
– Podejmujemy liczne inicjatywy, które mają na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Wdrażamy technologie zmniejszające zużycie energii oraz rozwijamy ofertę integrującą różne środki transportu w sposób zrównoważony. Dziękujemy organizatorom Kongresu Kolejowego za docenienie naszych codziennych działań, pracownikom i partnerom, którzy każdego dnia przyczyniają się do budowania zielonej przyszłości, a także pasażerom za korzystania z oferty Kolei Małopolskich – skonkludował Włoszek.
Kolejną nagrodę zdobył KZN CONTRACK za technologię ograniczenia środowiskowych i społecznych skutków i kosztów inwestycji w infrastrukturę szynową. – Ta nagroda to dla nas potwierdzenie, że CONTRACK może być zieloną technologią przyszłości. Znacznie przyspiesza zabudowę kluczowych elementów infrastruktury szynowej, odciążając tym samym miasta, zarządców, mieszkańców i środowisko naturalne od ponoszenia długotrwałych dotychczas kosztów społecznych, w tym niekończących się korków, objazdów, dostaw na plac budowy i hałasu. W dotychczasowej technologii nie widzieliśmy przełomu od 40 lat! Udowodniliśmy, że prefabrykacja pod szyldem CONTRACK jest gamechangerem nie tylko na rynku tramwajowym – wierzymy, że wkrótce w zrównoważony sposób będzie zmieniać też rynek kolejowy. Cieszymy się, że również ten aspekt technologii został doceniony i dziękujemy za przyznanie nagrody – podsumował Grzegorz Leszczyński, prezes KZN CONTRACK.
– Technologia została stworzona przez polskich inżynierów w polskiej grupie kapitałowej. Dziś kierowcy zwracają na transport szynowy tylko podczas remontów. My wprowadziliśmy to na zupełnie inne tory. Trwają negocjacje na temat jej zastosowania w Warszawie, ale też rozmowy z zarządcami sieci w całej Europie – dodał Leszczyński.
Knorr-Bremse zostało nagrodzone za technologie redukcji hałasu i zużycia energii w pojazdach. – Dziękujemy kapitule za przyznanie nam Zielonej Nagrody Kolejowej. Jest nam bardzo miło, że proekologiczne rozwiązania, wdrażane od wielu lat przez Grupę Knorr-Bremse, zostały zauważone przez tak znamienite gremium. Dzięki wdrażanej Strategii Klimatycznej 2030 dążymy do znaczącej redukcji emisji CO2. Naszym celem jest zmniejszenie bezpośrednich emisji CO2 o 75% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2018, co realizujemy poprzez poprawę efektywności energetycznej, własne wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł oraz jej dodatkowy zakup. Nasze podejście EcoDesign pozwala nam włączać zrównoważone rozwiązania na każdym etapie cyklu życia produktów – od doboru ekologicznych materiałów, poprzez redukcję masy i poprawę efektywności energetycznej, aż po zwiększenie możliwości recyklingu – mówił Lech Bąk, dyrektor ds. technicznych w Knorr-Bremse Polska.
– To dla nas wyraz uznania za wspieranie neutralności klimatycznej, a z drugiej strony – silne zobowiązanie do tego, by działać na tym polu dalej. Jako „zielona branża” chcemy dawać dobry przykład – dodał Bąk.