Wyboru wykonawcy i podpisania z nim umowy na modernizację odcinka Czyżew – Białystok na razie nie będzie. KIO uwzględniła jedno z odwołań dotyczących wyboru konsorcjum Intercoru i chińskich firm Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation na wykonawcę modernizacji odcinka Czyżew – Białystok.
Teraz, po raz trzeci, trzeba będzie dokonać oceny ofert. PKP PLK poprzednio dwukrotnie stwierdzała, że to oferta Intercoru i chińskich konsorcjantów jest najlepsza. Chce ono wykonać modernizację trasy za 3,3 mld zł netto, czyli 4,1 mld zł brutto. Konieczność kolejnej oceny oferty niesie ze sobą i to niebezpieczeństwo, że „chińska” oferta straci swoją ważność. Cena została uzyskana podczas aukcji elektronicznej, która miała miejsce w grudniu 2019.
Odwołanie do KIO miało złożyć konsorcjum wyłącznie polskich firm Torpol i Budimex. Poddawane w wątpliwość były referencje konkurentów dotyczące doświadczenia. Uwzględniając skuteczne odwołanie, PLK oceni oferty jeszcze raz. Oferta polskich konsorcjantów jest droższa od chińskich.
Więcej na temat przetargu na odcinek Czyżew – Białystok można
przeczytać tutaj. Niedawno, PKP PLK pochwaliły się w Brukseli, że gotowa jest jedna trzecia całego
projektu Rail Baltiki na terenie Polski.