PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniają zdanie w sprawie modernizacji linii 201. Chociaż mocno opóźnione prace „na gruncie” jeszcze nie wystartowały, wiadomo już, że w Trójmieście powstanie nowy przystanek roboczo nazwany „Gdańsk Osowa Północ”.
Jako pierwszy o zmianie stanowiska PLK w sprawie przystanku napisał Michał Jamroż z trójmiejskiej Wyborczej. Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych bowiem już wiosną 2022 roku pisało do zarządcy infrastruktury w sprawie budowy przystanku „Gdańsk Osowa Północ” w ramach odwlekającej się modernizacji linii 201. Wówczas PLK „była na nie”. Tym razem stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK, po powyborczej zmianie zarządu, jest inne.
Ministerstwo z nowym ministrem zmienia zdanie– W ramach kontraktu dla odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia prace zostaną rozszerzone o zaprojektowanie i budowę peronów nowego przystanku Gdańsk Osowa Północ – cytuje odpowiedź ministerstwa „Wyborcza”. Decyzję podpisał wiceminister Piotr Malepszak, który doskonale zna potrzeby trójmiejskiej sieci kolejowej. Przez ostatnie lata pracował on bowiem jako pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolei. Okazuje się, że budowa nowego przystanku nie przekroczy nawet połowy procenta inwestycji.
Jak podkreśla Jamroż, okolice przystanku, po otwarciu całej trasy S6, będą miejscem, do którego najłatwiej będzie można dotrzeć autem z całej północnej i północno-zachodniej części województwa (czyli od strony Wejherowa, Lęborka i Słupska). Budowa integracyjnego węzła w tym miejscu wydaje się więc koniecznością. O ile oczywiście zalety jego stworzenia dostrzegą włodarze z Gdańska i Gdyni.
Jeszcze ważniejsze jest to, że w pobliżu przystanku przy ul. Kielneńskiej znajdują się liczne osiedla oraz duże sklepy wielkopowierzchniowe. Okolica jest słabo skomunikowana z resztą Gdańska, a dojazd z centrum miasta autobusową linią 210 jest bardzo długi i uciążliwy. Z kolei niewielkie osiedlowe drogi często się tu korkują. Regularne pociągi, na które można liczyć, bo działać będą w ramach siatki połączeń PKM, dadzą zupełnie nowe możliwości przemieszczania się do Osowej.
Kiedy wystartują prace na 201?Przetarg na odcinek linii 201 od Gdańska Osowy do Gdyni nie został jeszcze ogłoszony. Jest na to szansa w tym roku. Trwa natomiast przetarg (kolejny, po tym
jak poprzedni trzeba było unieważnić) na odcinek od Somonina do Gdańska Osowy. PKP PLK planują zakończenie wszystkich prac między Kościerzyną a Gdynią w roku 2028.
Co oznacza powstanie przystanku Gdańsk Osowa Północ dla Gdańska?