Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Powstanie europejski pociąg na ogniwa wodorowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Powstanie europejski pociąg na ogniwa wodorowe
Fot. Luis Zamora (eldelinux)Zespół trakcyjny CAF Civia
Powstał międzynarodowy zespół projektowy, którego zadaniem jest stworzenie pociągu łączącego napęd elektryczny z napędem z ogniw wodorowych. Renfe udostępni pociąg do testów, Toyota opracowała moduły ogniw paliwowych, zaś CAF dostarczy akumulatory. Projekt dysponuje budżetem w wysokości 14 mln euro, a efekty prac powinniśmy poznać za cztery lata.

Prawie połowa linii kolejowych w Unii Europejskiej jest zelektryfikowana. Na pozostałych odcinkach linii używane są składy spalinowe. Dlatego powstał unijny projekt o nazwie FCH2RAIL, w którym uczestniczą partnerzy z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii. Ich zadaniem jest opracowanie nowego prototypu pociągu o zerowej emisji. Pojazd ma być wyposażony w hybrydowy i modułowy układ napędowy, który łączy zasilanie elektryczne z sieci trakcyjnej z zasilaniem z ogniw paliwowych. Na tę drugą część składać mają się wodorowe ogniwa paliwowe i akumulatory. Projekt FCH2RAIL został uruchomiony w styczniu.

Oba systemy w pociągu mają działać niezależnie. Tam, gdzie będzie dostępna sieć trakcyjna, pociąg pobierze z niej energię. W pozostałych przypadkach energia będzie pochodzić z ogniwa paliwowego i systemu akumulatorów. – Chcemy pokazać, że ten typ pociągu dwusystemowego jest konkurencyjną i przyjazną dla środowiska alternatywą dla pociągu z silnikiem wysokoprężnym – opisuje lider projektu i badacz Holger Dittus z Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki Instytutu Koncepcji Pojazdów.

Obecnie wiele linii kolejowych w Europie elektryfikuje się, co jest bardzo kosztownym i czasochłonnym przedsięwzięciem. Natomiast pociągi z napędem wyłącznie z akumulatorów mają ograniczony zasięg – od 30 do 70 km i to w zależności od profilu trasy i temperatur zewnętrznych, choć tą wizję zmienia najnowszy Flirt Akku Stadlera. Pociągi z silnikiem diesla mają z kolei niższe osiągi pod względem maksymalnej prędkości i przyspieszenia w porównaniu z pojazdami elektrycznymi, które potrzebują sieci trakcyjnej.

– Nasz bi-modalny hybrydowy system akumulatorów z ogniwami paliwowymi łączy zalety obu technologii: energii pochodzącej z sieci trakcyjnej lub z pokładu. Dzięki temu transport kolejowy jest jeszcze bardziej zrównoważony i energooszczędny – mówi lider techniczny Sergio Gascon z CAF, podsumowując główny cel projektu.

Zasięg pociągu zależny od liczby zbiorników wodoru

System zasilania ma być zaprojektowany w taki sposób, aby moc i zasięg można było zwiększyć w oparciu o zasadę modułową: liczba modułów ogniw paliwowych i akumulatorów wpływa na moc napędu. Zaś liczba zbiorników wodoru określa zasięg działania na liniach niezelektryfikowanych. Dlatego jednostka napędowa może być zaprojektowana do użytku zarówno w transporcie pasażerskim jak i towarowym.

Projekt, dysponujący budżetem 14 mln euro, ma na celu opracowanie, zademonstrowanie i zatwierdzenie takiego systemu w ciągu najbliższych czterech lat. 10 mln euro przekazała organizacja o nazwie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru 2 (JU FCH 2).

– Nasze badanie dotyczące wodoru i ogniw paliwowych w środowisku kolejowym wykazało, że istnieje znaczący potencjał technologii FCH w środowisku kolejowym i że pociągi napędzane wodorem będą ważnym elementem budowania zrównoważonego europejskiego systemu transportowego – stwierdza Bart Biebuyck, dyrektor wykonawczy FCH 2 JU. – W swojej strategii dotyczącej wodoru Komisja Europejska dała jasno do zrozumienia, że wodór jest obiecującą opcją tam, gdzie elektryfikacja linii jest trudniejsza. Projekt FCH2RAIL pokaże, że technologia zapewnia elastyczne, bezemisyjne rozwiązanie, które pozwoli zastąpić pociągi z silnikiem diesla – dodaje Biebuyck.

Hiszpański pociąg przekazany do testów

Aby zrozumieć wpływ takiego systemu na środowisko – od jego produkcji, przez użytkowanie, aż po utylizację – i ocenić działanie w rzeczywistych warunkach, w ramach projektu planuje się przebudowę elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA, wyprodukowanego przez hiszpańskiego producenta CAF.

Pojazd zapewnić ma hiszpański operator kolei państwowych Renfe. Jednym z najważniejszych elementów pokładowego systemu energetycznego będą pakiety modułów systemu ogniw paliwowych firmy Toyota Motor Europe (TME), natomiast akumulatory i przetworniki mocy zostaną dostarczone przez firmę CAF. Wstępne testy i próby odbędą się na torach hiszpańskich i portugalskich przy wsparciu zarządców infrastruktury Administrador de Infrastructuras Ferroviarias (ADIF) i Infraestruturas de Portugal (IP).

– Wodór ma do odegrania ważną rolę we wspomaganiu dekarbonizacji europejskich kolei i cieszymy się, że możemy zintegrować moduły ogniw paliwowych Toyoty z hybrydowym pakietem zasilania z ogniwami paliwowymi – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Group w Toyota Motor Europe.

Inne wyzwania projektu

Do czasu pierwszych testów międzynarodowy zespół projektowy wciąż ma do rozwiązania szereg wyzwań technologicznych. Projektowane ogniwa paliwowe i moduły akumulatorowe muszą być połączone i kontrolowane w taki sposób, aby system spełniał wszystkie wymagania i był efektywny kosztowo. Ponadto powinna istnieć możliwość wykorzystania wydzielanego ciepła z modułów ogniw paliwowych do ogrzewania pociągu.

Projekt bada również normy i standardy w dziedzinie wodoru i transportu kolejowego oraz próbuje połączyć te dwa elementy, zapewniając przez cały czas bezpieczną interakcję między technologią wodorową a siecią trakcyjną. Na tej podstawie zespół projektowy opracowuje standardy, aby w najbliższej przyszłości ułatwić zatwierdzanie takich pociągów w całej UE.

Ciekawe jest to, że inny hiszpański producent – Talgo – rówież pracuje nad modułowym pojazdem z ogniwami wodorowymi. Piszemy o tym tutaj. 
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

Innowacje

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

inf. pras oprac. JM 13 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

Innowacje

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

inf. pras oprac. JM 13 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5