Partnerzy serwisu:
Komentarze

Powstanie aglomeracja łódzko-warszawska. To znaczy co?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Powstanie aglomeracja łódzko-warszawska. To znaczy co?
fot. Kasper FiszerPociąg z Łodzi w Warszawie
Ministerstwo Rozwoju chce tworzyć aglomerację dwóch największych miast centralnej Polski. Środkiem do osiągnięcia tego celu ma być szybkie połączenie kolejowe. Jakie inwestycje miałyby temu służyć – póki co nie wiadomo. Zaproponowano więc radykalną zmianę, jednocześnie nie wskazując kierunku, w którym miałaby ona prowadzić.

Rząd ogłosił przed tygodniem Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju nazywany najczęściej planem Morawieckiego. W obszernym dokumencie, który ma wytyczać kierunki zmian w niemal wszystkich dziedzinach życia, nie zabrakło akcentów kolejowych. Branżowy program o nazwie Luxtorpeda 2.0 ma pomagać w umacnianiu pozycji przemysłu taborowego i wspierać transport szynowy jako taki.

Zaprezentowany plan zakłada też kilka celów wytyczonych na przyszłość, w tym „stworzenie aglomeracji łódzko-warszawskiej w oparciu o szybką kolej”. To kolejna w ostatnich latach propozycja zbliżenia do siebie dwóch największych miast centralnej Polski dzięki inwestycjom w transport szynowy – poprzednie to m.in. budowa kolei dużych prędkości w układzie tzw. „Y” czy rozmowy o uruchomieniu wspólnych pociągów regionalnych Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jaki będzie kierunek inwestycji w najbliższej przyszłości?

Zawarte w prezentacji hasło ma jednak charakter wyjątkowo ogólnikowy i nie pozwala stwierdzić, w jakim kierunku miałaby iść integracja. – Plan ma charakter kierunkowy. Zgodnie z zapowiedzią wicepremiera Mateusza Morawieckiego, MR we współpracy z innymi resortami w ciągu najbliższych miesięcy zaproponuje do przyjęcia Radzie Ministrów szczegółową Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju – tłumaczy Stanisław Krakowski z wydziału prasowego Ministerstwa Transportu.

– Poszczególne elementy planu będą sukcesywnie wdrażane w najbliższych miesiącach i latach – dodaje przedstawiciel MR. Oznacza to, że resort chce przeprowadzić spore zmiany w nieodległym horyzoncie czasowym, choć póki co nie wskazuje, nawet ogólnikowo, czego miałyby one dotyczyć: inwestycji w infrastrukturę czy w tabor? Prób poprawy parametrów na istniejącej linii czy budowy nowego ciągu? Wreszcie – inwestycji w kolej jako taką czy w jej otoczenie, dzięki któremu będzie można mówić o spójnej aglomeracji?

Propozycja pada tuż po zakończeniu remontu

To tym bardziej zaskakujące, że propozycja MR niemal zbiegła się w czasie z otwarciem po trwającej w sumie 11 lat modernizacji ciągu linii Łódź – Koluszki – Skierniewice – Warszawa. Po dekadzie bardzo ograniczonej przepustowości i zmniejszonej prędkości kolej odzyskała techniczną możliwość konkurowania z transportem drogowym czasem przejazdu, a dogodne położenie dworców Centralnego i Fabrycznego sprzyja transportowi szynowemu dzięki bezpośredniemu połączeniu centrów miast.

Zapowiedź dużych zmian w takich okolicznościach wymaga silnego ich uargumentowania. Stan komunikacji szynowej pomiędzy Łodzią a Warszawą już teraz odbiega od polskiej przeciętnej na plus, a poprawi się znacznie po spóźnionym, ale mimo wszystko zbliżającym się otwarciu podziemnej Łodzi Fabrycznej. Niedostatki kolei na tej trasie nie tkwią dziś więc w wielkim niedoinwestowaniu, a w ofercie pasażerskiej, i to w tym obszarze wciąż najbardziej potrzeba intensywnych działań.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5