Spadająca przepustowość linii dojazdowych do centrum Krakowa stała się głównym powodem, dla którego PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują inwestycję związaną z dobudową dodatkowych torów pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Bieżanowem. Nowe torowisko ma umożliwić swobodne kursowanie pociągów dalekobieżnych oraz Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej pozwoli na realizację długo wyczekiwanej inwestycji w Krakowie. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują się obecnie do realizacji projektu modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów – Bieżanów w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Projekt ten jest również istotny z punktu widzenia połączeń z/przez Kraków w kierunku Zakopanego. Modernizacja linii kolejowej Skawina – Zakopane (oraz budowa łącznic w Krakowie Krzemionkach, Suchej Beskidzkiej i Chabówce) to inwestycje, które PKP PLK planują zakończyć do 2022 r.
Przepustowość obecnie istniejącej ifrastruktury może się wkrótce wyczerpać
Wraz z postępującymi inwestycjami infrastrukturalnymi pomiędzy Krakowem a Przemyślem i skróceniem czasu przejazdu, prognozowany jest wzrost liczby połączeń kursujących z Krakowa w kierunku Tarnowa, Rzeszowa/ Zagórza, Przemyśla, Nowego Sącza czy Krynicy. W związku z tym możliwości eksploatacyjne podmiejskich odcinków linii kolejowej Kraków Główny – Kraków Bieżanów mogą się niebawem wyczerpać. Tym bardziej w obliczu planowanego rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i uruchomieniu nowych linii obejmujących tenże odcinek, czyli Kraków – Tarnów i Kraków Główny – Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie.
– Do końca października 2015 r. planowane jest opracowanie studium wykonalności i dokumentacji projektowej (projektów budowlanych). Wartość przedsięwzięcia, oszacowana jest na kwotę 1,7 mld zł. PLK podejmą starania o uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w latach 2014-2020 – powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Więcej pociągów z Płaszowa na Główny
Inwestycja w zakresie dobudowy dodatkowych torów, ma umożliwiać zwiększenie przepustowości odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów. Wyremontowany zostanie dawny most nad Wisłą a obecnie wiadukt na Grzegórzkach w Krakowie. Obok niego powstanie prawdopodobnie replika, na której poprowadzona zostanie dodatkowa nitka torów. W pobliżu wiaduktu planowana jest budowa nowego przystanku kolejowego.
– Jak wynika z opracowania Studium Wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, zleconego przez Marszałka Województwa Małopolskiego, zwiększenie przepustowości jest konieczne dla uruchomienia i rozwoju systemu kolei aglomeracyjnej, nie tylko w zakresie zwiększenia częstotliwości kursowania pojazdów na tych liniach, ale także w zakresie uruchomienia kolejnych linii aglomeracyjnych – dodała Dorota Szalacha.