Marszałek Marek Sowa i wicemarszałek Roman Ciepiela podpisali akt notarialny, powołujący jednoosobową spółkę województwa małopolskiego „Koleje Małopolskie”. To szósty samorządowy przewoźnik w Polsce. Za rok przewoźnik przejmie przewozy na jednym odcinku Kraków Główny – Wieliczka.
W budżecie województwa małopolskiego zostało zabezpieczone 330 tys. zł na pokrycie kapitału zakładowego Kolei Małopolskich. Spółka ma realizować wojewódzkie i międzywojewódzkie przewozy pasażerskie, w tym w strefie transgranicznej oraz będzie świadczyć usługi związane z przewozem kolejowym.
Za rok przewoźnik województwa małopolskiego przejmie przewozy tylko na jednej linii w obrębie aglomeracji krakowskiej, z Krakowa Głównego do Wieliczki, która po modernizacji torów zostanie przedłużone do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Jednocześnie będzie to oficjalne uruchomienie pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kolejne połączenia to relacje: Tarnów – Kraków – Trzebinia, a docelowo Tarnów – Kraków – Trzebinia – Oświęcim, oraz Skawina – Kraków – Miechów lub Podbory Skawińskie – Kraków – Sędziszów.
– Najlepszym rozwiązaniem będzie posiadanie własnej spółki przewozowej, która będzie gotowa do świadczenia usług przewozowych na terenie naszego województwa. Nie jest nic wyjątkowego, Koleje Małopolskie będą szóstą tego typu spółką w kraju. Przez najbliższy rok chcemy się przygotować uzyskując wszystkie niezbędne zezwolenia na realizację przewozów. Chcielibyśmy, aby od nowego rozkładu jazdy w grudniu 2014 roku, pierwsze linie były obsługiwane przez Koleje Małopolskie by stopniowo zwiększać ich potencjał – powiedział Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego.
– Oczekujemy bezpieczeństwa świadczenia usług przewozowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że sytuacja na rynku usług przewozowych będzie się dynamicznie zmieniała, że udział przewozów pasażerskich będzie się zwiększał i ta dynamika będzie bardzo duża. Swoje przekonanie opieramy na planie modernizacji linii kolejowych. Po skończeniu tych inwestycji, zwłaszcza na odcinku E 30, zakładamy, że czas dojazdu do naszej stolicy radykalnie skróci się, co spowoduje zmianę środka lokomocji na rzecz oferowanych usług kolejowych – powiedział Marek Sowa.
Najbliższe cele
Koleje Małopolskie rozpoczną działalność od 1 stycznia 2014 r. Najważniejszym zadaniem spółki od momentu jej powołania do rozpoczęcia przewozów będzie zapewnienie dotrzymania terminu uruchomienia przewozów pasażerskich: m. in.: organizacja działania spółki, łącznie z pozyskaniem pracowników, uzyskanie licencji i certyfikatów bezpieczeństwa, przygotowanie planu działania (biznesplanu). Rozpoczęcie przewozów pasażerskich może nastąpić najwcześniej od wprowadzenia rozkładu jazdy na lata 2014/2015, czyli od grudnia 2014 r.
– Powołanie nowej spółki kolejowej to nie tylko odpowiedź na obecną sytuację Przewozów Regionalnych. Budujemy potencjał komunikacyjny województwa a Koleje Małopolskie tworzą jeden z ważniejszych zrębów tego planu. Mamy świadomość, że rynek kolejowy otworzy się dla konkurencji. Dzisiaj mamy prawie monopol Przewozów Regionalnych. Powołanie naszej spółki i spokojne jej budowanie pozwoli mieć realny wpływ na jakość i zakres przewozów w transporcie publicznym w tym transporcie kolejowym – dodał wicemarszałek Roman Ciepiela.
Tabor już jest
Władze województwa małopolskiego podkreślają, że województwo już posiada własny tabor, który docelowo trafi do Kolei Małopolskich. Ma to zapobiec kryzysowi przewozów, który rok temu miał miejsce w województwie śląskim. Poza tym Koleje Małopolskie zajmą się początkowo obsługą jednej krótkiej linii.
– Na koniec roku 2015 będziemy posiadali ponad 30 własnych pociągów, do zabezpieczenia pełnych potrzeb potrzeba nam ponad 50 składów, więc w kolejnym okresie programowania przygotowujemy kolejne środki by ten niezbędny tabor został zakupiony i uruchomiony – powiedział Marek Sowa.
– Na świadczenia przekazujemy duże środki, ponad 75 mln zł rocznie. Dodatkowo bardzo mocno inwestujemy w tabor. W roku 2014 to będzie 140 mln zł z budżetu województwa jak również z funduszy europejskich. Jestem przekonany, że tak jak na drogach udało nam się zwiększyć bezpieczeństwo i jakość dróg, tak samo dużymi nakładami na kolej uda nam się zyskać zainteresowanie tym środkiem lokomocji i ten pomysł, który dzisiaj wdrażamy w życie, ma szansę powodzenia – dodał Marek Sowa.
Nie będzie powtórki z Kolei Śląskich?
Pierwszą linią, którą obsłużą Koleje Małopolskie, będzie linia Kraków Główny – Wieliczka. Zostanie ona uruchomiona w ramach pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dla obsługi województwo wydzierżawi spółce szynobusy elektryczne kupowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków działania 7.3 POiŚ (10 pociągów), szynobusy spalinowe SA133 (2 pociągi) oraz SA 109 (2 pociągi). Marszałek Marek Sowa podkreślił, że by spółka rozpoczęła przewozy na danej linii, musi ona być zmodernizowana.
– Nie zakładamy przejęcia stu procent pracy przewozowej za rok czasu. Do uruchomienia pierwszej linii mamy zdecydowanie więcej czasu niż to miało miejsce w woj. śląskim, gdzie spółkę powołano w połowie roku a już za pół roku miała świadczyć usługi. Mamy na to rok czasu. Stawiamy oczekiwanie, że na koniec września ta spółka będzie gotowa do rozpoczęcia działalności. Największym problemem Kolei Śląskich był brak taboru. U nas ten problem nie będzie występował. Dzisiaj z pociągów korzysta spółka Przewozy Regionalne natomiast pierwszeństwo będą miały Koleje Małopolskie. Skorzystamy z doświadczeń Kolei Śląskich by takich problemów nie mieć – tłumaczył Marek Sowa.
– Będziemy korzystać z doświadczeń Kolei Wielkopolskich a przede wszystkim Kolei Mazowieckich, które w ogóle nie korzystają z usług Przewozów Regionalnych – dodał Roman Ciepiela.
Migracja pracowników Przewozów Regionalnych
Marszałek województwa małopolskiego zapowiedział, że spółka Koleje Małopolskie będzie budowana przy udziale pracowników Przewozów Regionalnych, które obecnie realizują sto procent pracy przewozowej w województwie. Pierwszeństwo w uzyskaniu zatrudnienia w Kolejach Małopolskich mają mieć zatem pracownicy Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
– Będziemy budować Koleje Małopolskie na bazie pracowników Przewozów Regionalnych i pracownicy tej spółki w pierwszej kolejności będą otrzymywali oferty pracy w naszej spółce. To zasadnicza różnica choćby do naszych sąsiadów. W sposób stanowczy i jednoznaczny mówimy, że oferty pracy dostaną pracownicy Przewozów Regionalnych. Będziemy zatrudniali tyle osób, ile będzie potrzebne – powiedział Marek Sowa.
– Niebawem powołamy radę nadzorczą, która w perspektywie dwóch, trzech miesięcy może się zmienić. Nie traktujemy rady nadzorczej jako koszt, ale jako inwestycję i bardzo dobre zaplecze dla spółki. W radzie nadzorczej będzie prawnik, ekonomista i człowiek z rynku kolejowego – mówił Marek Sowa.
Zabezpieczone finanse
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował, że środki przeznaczone na dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich zostały zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Małopolskiego z latami do realizacji do 2020 r. W ramach zadania województwo małopolskie ustaliło limit wydatków w wysokości ponad 75, 5 mln zł rocznie. Kwota zabezpieczona w WPF-ie została przeznaczona w całości na realizację przewozów pasażerskich zarówno przez Koleje Małopolskie sp. z o.o. jak i innego przewoźnika, który będzie realizował pozostałe usługi przewozowe.
Własna spółka kolejowa ma zdaniem województwa małopolskiego umożliwić organizację regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich i najbardziej efektywne wdrożenie przyjętych zamierzeń związanych z transportem kolejowym. Spółka Koleje Małopolskie, jako odrębna prawnie jednostka podlega kontroli właściwego organu lokalnego czyli samorządu województwa, analogicznie do kontroli, jaką sprawuje on nad własnymi służbami. Samorząd jako organizator przewozów będzie mógł zlecać wykonywanie przewozów spółce w trybie bezpośrednim, tzn. bez zastosowania procedury konkurencyjnej.
Województwo małopolskie, w dokumencie informującym o powołaniu spółki, przedstawiło listę korzyści z powołania spółki Koleje Małopolskie:
-
realizacja wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w tym w strefie transgranicznej oraz świadczenie usług związanych z przewozem
-
rozwijanie nowoczesnej komunikacji kolejowej na terenie województwa małopolskiego
-
wykorzystanie węzłów przesiadkowych Park&Ride z innymi przewoźnikami (MPK, inni przewoźnicy)
-
zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów
-
wprowadzenie cykliczności przewozów
-
zwiększenie komfortu podróży
-
integrowanie komunikacji publicznej
-
zintegrowanie ofert taryfowych wiążących kolej i innych przewoźników (komunikacja miejska) oraz integracja systemów pasażerskiego transportu zbiorowego
-
zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez przejęcie ruchu pasażerskiego z transportu drogowego przez transport kolejowy
-
doskonalenie i podnoszenie standardów w zakresie transportu kolejowego
-
poprawa dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności
-
zakup i modernizacja taboru kolejowego