Skrzyżowanie kolejowo-drogowe w Kościanie na ul. Gostyńskiej zastąpił bezkolizyjny przejazd pod torami. Takie rozwiązanie oznacza zarówno wyeliminowanie możliwości kolizji pociągu z autami, jak i poprawia system komunikacji drogowej w mieście.
Kierowcy od 21 czerwca korzystają z dwóch pasów ruchu, po jednym w każdym kierunku. Piesi zyskali bezpieczny, odseparowany od jezdni chodnik. Przygotowana jest ścieżka rowerowa.
– Modernizacja linii Wrocław – Poznań, trasy ważnej dla europejskiej sieci kolejowej, zapewnia coraz lepsze podróże regionalne i dalekobieżne. Na trasie wzrasta również poziom bezpieczeństwa dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom m.in. w Kościanie – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Wiadukt kolejowy w Kościanie na ul. Gostyńskiej to trzeci obiekt w mieście, gwarantujący bezpieczną komunikację kolejową i drogową, wybudowany w ramach modernizacji linii Poznań – Wrocław. Mieszkańcy korzystają już z przejazdu pod torami (wiaduktu kolejowego) na ul. Młyńskiej i podobnego rozwiązania – przejścia pieszo-rowerowego na ul. Wyzwolenia.
Na stacji Kościan dogodny dostęp do pociągów umożliwia przebudowane przejście podziemne z windami. To łatwa komunikacja na dwa nowe zadaszone perony. Przy budynku dworca będzie udostępniony parking na sto samochodów i blisko trzysta rowerów.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na kolejowej trasie Wrocław – Poznań przewidziano siedem nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Poza Kościanem kierowcy korzystają już z wiaduktów drogowych w Klonówcu niedaleko Leszna, na ul. Wilkowickiej w Lesznie oraz w Bojanowie (Pakówce). Do końca czerwca dostępne będą obiekty w Rawiczu, na ul. Piłsudskiego i na ul. Świętojańskiej.
Właściwy poziom bezpieczeństwa zapewnia także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Starym Bojanowie, Lesznie i Rawiczu. Kierowców wspomagają nowe urządzenia sygnalizacji świetlnej i rogatki. Wykonano także nową nawierzchnię jezdni. Większość z tych prac, podobnie jak zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej, są jednak opóźnione. Nie mniej przynoszą już konkretny efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pojadą od Czempinia do Rawicza z prędkością 160 km/h w ok. 90 min. PKP PLK zapewnia, że stanie się to „w drugiej połowie roku”. Już skrócił się czas podróży z Wrocławia do Poznania nawet do 1:40 h – przed rokiem było to ok. 2:20 h.
Piszemy o tym tutaj.