Między Pilawą a Otwockiem widać już pierwsze kilometry drugiego toru, który likwiduje „wąskie gardło“ linii lubelskiej. Na 3 stacjach i 7 przystankach budowane są perony, a w Celestynowie także przejście podziemne.
Między Otwockiem a Pilawą, na 25-kilometrowym odcinku linii kolejowej Warszawa – Lublin budowane są perony na stacji Celestynów oraz przystankach Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki i Augustówka. Wykonawca ustawia ścianki peronów oraz płyty peronowe. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pasażerom większy komfort obsługi zapewnią nowe wiaty i ławki. Nowe przejście podziemne w Celestynowie zapewni wygodne dojście do pociągów i lepszą komunikację w mieście.
Drugi tor i więcej nowe podstacjeNa linii Otwock – Pilawa, podczas zamknięcia ruchu, powstają dwa nowe tory. Blisko 10 km nowej trasy widać na odcinku od Otwocka do Pogorzeli Warszawskiej. Między Otwockiem a Pilawą będzie łącznie ponad 50 km nowych torów – 2 tory podstawowe i tory stacyjne. Wykonawca prowadzi też roboty ziemne i wzmacnianie podłoża.
Równolegle postępuje budowa sieci trakcyjnej. Ustawiono już 625 nowych słupów trakcyjnych. Powstanie nowa podstacja trakcyjna w sąsiedztwie przystanku Kołbiel. Wspólnie z dwoma rozbudowanymi podstacjami w Pilawie i Otwocku zapewni właściwe zasilanie dla większej liczby pociągów na dwutorowej trasie.
W ramach inwestycji przebudowywane są obiekty inżynieryjne, w tym: 3 mosty, 5 wiaduktów i 6 przepustów. Największa konstrukcja o długości 15 m powstaje nad linią kolejową Skierniewice – Łuków (nr 12).
Z Warszawy do Lublina nawet w 90 minutWyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia sterowania, a także modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania zostaną wyposażone w automatyczne urządzenia sterowania rogatkami oraz sygnalizację świetlno-dźwiękową.
Efektem prac na linii lubelskiej będzie skrócenie czasów podróży. Zwiększy się prędkości pociągów z 100 km/h do 160 km/h oraz wzrośnie przepustowości linii kolejowej. Pozwoli to przewoźnikom na uruchomienie większej liczby pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Po zakończeniu całej inwestycji między Warszawą a Lublinem czas przejazdu najszybszego pociągu między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do około 1 h 30 min.
Na czas prac na odcinku Otwock – Pilawa obowiązuje komunikacja zastępcza. Wznowienie ruchu pociągów po dwóch torach zaplanowano w drugiej połowie 2020 roku. Wszystkie prace na tym odcinku zakończą się w grudniu 2020 roku.
Więcej aktualnych informacji na temat opóźnionej inwestycji
można znaleźć tutaj.