Przewozy Regionalne złożyły do Urzędu Transportu Kolejowego 12 wniosków o otwarty dostęp do tras, na których chcą uruchomić dalekobieżne połączenia komercyjne. Chodzi o pociągi głównie w weekendy i w czasie wakacji.
Przewozy Regionalne złożyły 12 wniosków o otwarty dostęp. Zostały one opublikowane na stronie Urzędu Transportu Kolejowego. Przed wydaniem decyzji Prezes UTK czeka na ewentualne wnioski o badanie równowagi ekonomicznej. Uprawnieni mogą wnioskować o sprawdzenie, czy nowe połącznia komercyjne nie zwiększą dotacji do pociągów służby publicznej – podaje Urząd.
Przewozy Regionalne planują uruchomienie pociągów głównie w weekendy i w czasie wakacji. Przewoźnik wnioskuje o otwarty dostęp na 12 trasach: Białystok – Lublin; Częstochowa – Katowice; Katowice – Gdynia Główna; Łódź Kaliska – Kraków Główny; Kraków Główny – Zator (Przeciszów); Katowice – Zator (Spytkowice); Kraków Główny – Przemyśl Główny; Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko; Lublin – Terespol; Łódź Kaliska – Gdynia Główna; Przemyśl Główny – Lublin; Sandomierz – Wrocław Główny.
Konkurencja dla Pendolino i Kolei Małopolskich?
Wśród wymienionych połączeń widać kilka pociągów o charakterze lokalnym, które w Polsce są dotowane. Relacja Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko stanowiłaby konkurencję dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, obsługiwanej przez Koleje Małopolskie, a Częstochowa – Katowice – dla Kolei Śląskich. Widać również połączenie Kraków – Katowice przez linię 94 (Zator).
Równie ciekawe są trasy dalekobieżne. Postulowanych połączeń na trasach z Białegostoku, Terespola czy Przemyśla do Lublina na pewno brakuje, ale już pociąg Łódź – Kraków to konkurencja dla PKP Intercity. Nie mówiąc już o trasie Katowice – Gdynia, po której jeździ Pendolino. Czekamy na stanowisko przewoźnika w sprawie wniosków.
– Po zakończeniu udanego procesu restrukturyzacji zamierzamy się rozwijać i w dalszym ciągu polepszać ofertę dla pasażerów. W związku z tym do Urzędu Transportu Kolejowego złożyliśmy 12 wniosków o otwarty dostęp. Na obecnym etapie nie komentujemy kwestii taborowych i handlowych dotyczących wspomnianych wniosków i konkretnych tras – powiedział Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.
UTK może zbadać wpływ na połączenia dotowaneWnioski wpłynęły do UTK 26 marca, jednak okazało się, że wymagają uzupełnienia. Ostatecznie wszystkie poprawnie złożone dokumenty dotarły do urzędu 24 kwietnia. Uprawnieni do składania wniosków o badanie równowagi ekonomicznej mają na to 4 tygodnie od daty zamieszczenia na informacji na stronie internetowej UTK – podaje urząd. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym prezes UTK bada, czy proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej jedynie na wniosek uprawnionego organizatora transportu publicznego, operatora transportu zbiorowego czy zarządcy infrastruktury.
W tym roku prezes UTK wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasach krajowych dla dwóch przewoźników pasażerskich. PKP Intercity złożyło 15 wniosków, Arriva RP – jeden. We wszystkich przypadkach decyzja była pozytywna dla wnioskujących.
Piszemy o nich tutaj.