Trwają starania o przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Zarząd województwa wielkopolskiego jest "za" i wspólnie z lokalnymi samorządami przeanalizuje możliwości reaktywacji pociągów.
Chodzi o połączenie liniami kolejowymi nr 236 Inowrocław Rąbinek – Drawski Młyn oraz 390 Bzowo Goraj – Piła Główna na odcinku Wągrowiec – Czarnków. Na odcinku od Wągrowca do Rogoźna możliwy jest tylko ruch towarowy, na dalszym odcinku możliwy jest obecnie ruch turystyczny z prędkością do 30 km/h.
Lokalne Stowarzyszenie Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja” podjęło działania w kierunku przywrócenia połączenia kolejowego z Wągrowca do Rogoźna i dalej do Czarnkowa. Zachęca ono do
wzięcia udziału w ankiecie, której celem jest opracowanie dokumentu pn. „Analiza popytu na przewozy kolejowe pasażersko-towarowe na połączeniu aglomeracyjnym Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, jako element studium wykonalności”.
– Połączenie kolejowe z Poznaniem mamy dobre. Co jednak z pozostałymi trasami? Samorządy chcą razem przekonać zarząd województwa do tego, że przywrócenie tej trasy jest potrzebne, aby ułatwić podróże ich mieszkańcom. Elementem tych starań są badania ankietowe, w których można wziąć udział w Internecie – zachęca stowarzyszenie.
Jest poparcie marszałka
Co na to zarząd województwa? – Województwo Wielkopolskie jest aktywnym uczestnikiem działań na rzecz poprawy stanu technicznego linii kolejowych. Oprócz finansowego zaangażowania w proces modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych wspieramy też szereg innych inicjatyw dotyczących rozwoju tej gałęzi transportu. Dotyczy to także projektu wznowienia przewozów pasażerskich na odcinku Wągrowiec – Rogoźno – Czarnków – zapewnia „Rynek Kolejowy” wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak.
Jak informuje, w ostatnim czasie podpisana została pomiędzy Województwem Wielkopolskim a Stowarzyszeniem Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja” z siedzibą w Wągrowcu umowa dotycząca współfinansowania wykonania analizy popytu na przewozy kolejowe dla tego połączenia. – Analogiczne dokumenty podpisane zostały przez pozostałe Jednostki Samorządu Terytorialnego z tego terenu – dodaje.
Powrót pociągów zależy też od kosztów rewitalizacji Opracowana dokumentacja wykonana zostanie dla dwóch linii kolejowych obejmujących ponad 65 km połączenia tj. linii nr 236 Wągrowiec – Rogoźno – Bzowo Goraj oraz linii nr 390 Bzowo Goraj – Czarnków. – W wyniku opracowania powinny zostać wskazane racjonalne przesłanki lub też ich brak dla dalszych działań związanych z rewitalizacją tego połączenia – wyjaśnia wicemarszałek. Przyznaje jednak, że bardzo ważnym elementem procesu decyzyjnego w tej sprawie, oprócz uzyskanych wyników analizy, będą kwestie koniecznych nakładów jakie należałoby ponieść na rewitalizację infrastruktury technicznej obu linii.
Rys. openrailwaymap.org