Powiat średzki dokonał odbioru wąskotorowej lokomotywy spalinowej Lyd2-63 dla kolei wąskotorowej "Bana".
Jak informuje powiat średzki, lokomotywa jest sprawna i przygotowana do pracy. Odbioru wąskotorowej lokomotywy spalinowej dokonano 25 marca. Podczas wizji odbyła się jazda próbna lokomotywy, a także omówione zostały poszczególne prace przeprowadzone przy lokomotywie.
– Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy lokomotywę, której remont został wykonany w bardzo wysokiej jakości przez Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej Bana, które będzie ją również eksploatowało. Koszty rynkowe podobnego remontu innego typu lokomotywy Lxd2 (jednak porównywalnej) oscylują w granicach 1 200 000 zł brutto – podaje powiat średzki, który na realizację zadania pn.: „Modernizacja infrastruktury związanej ze Średzką Koleją Wąskotorową” – dostawa na rzecz powiatu średzkiego wąskotorowej lokomotywy spalinowej przystosowanej do pracy na torze o prześwicie 750 mm, przeznaczył kwotę 239 850 zł brutto.
Zakres naprawy lokomotywy obejmował kompletny przegląd każdego podzespołu, tj.:
▪️ demontaż wszystkich podzespołów lokomotywy;
▪️ piaskowanie i naprawy ramy wraz z pomiarami;
▪️ wymiana silnika;
▪️ przegląd przekładni;
▪️ wymiana chłodnic oraz układu chłodzenia;
▪️ wymiana układu paliwowego oraz olejowego;
▪️ wykonanie nowych osi oraz reprofilacja zestawów kołowych;
▪️ regeneracja układu hamulcowego;
▪️ regeneracja sprężarki oraz pneumatyki;
▪️ wykonanie nowego układu sterowania;
️▪️ prace blacharskie, wymiana powłok malarskich.
W lokalnych mediach
możemy przeczytać historię lokomotywy Lyd2-63. została wyprodukowana w 1981 roku przez rumuńskie zakłady „FAUR” w Bukareszcie, na zamówienie PKP. Całą swoją karierę przepracowała na nieistniejącej już kolejce w Witaszycach. Następnie została odstawiona, by trafić do skansenu w Pionkach, potem w Rudach. Stamtąd w 2020 roku pozyskało ją Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej Bana, ale z braku środków sprzedało ją powiatowi, który sfinansował także kapitalny remont. Dzięki temu Średzka Kolej Powiatowa zyskała własną lokomotywę spalinową o dużej mocy, zdolną zastąpić parowóz w sytuacji awarii czy zagrożenia pożarowego nawet przy najcięższych pociągach.