Rozpoczęcie prac budowlanych na linii nr 8 pomiędzy Czachówkiem a Radomiem opóźni się o kilka miesięcy, ponieważ brakuje kompletu dokumentów, na podstawie których można rozpocząć budowę. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację poseł Anny Białkowskiej, która zapytała Ministerstwo Infrastruktury, dlaczego prace budowlane nie rozpoczęły się zgodnie z planem – „w połowie 2018 roku.”
Taki termin rozpoczęcia inwestycji pomiędzy Czachówkiem Południowym a Warką i pomiędzy Warką a Radomiem zapowiadały PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Niestety na odcinku Radom – Czachówek nie są widoczne prace budowlane, nie są widoczne nawet prace przygotowawcze (…). Czy termin modernizacji tej trasy kolejowej zostanie dotrzymany? – pyta posłanka.
Dlaczego wykonano tylko wycinkę drzew i rozbiórkę jednego peronu?W odpowiedz na pytania posłanki ministerstwo przypomniało, że planowany termin zakończenia robót zasadniczych przewidywany jest na IV kwartał 2020 r. dla odcinka Czachówek Płd. – Warka i na II kwartał 2021 dla odcinak Warka – Radom. Ale przyznaje jednocześnie, że na razie „zasadnicze prace” nie mogą się rozpocząć i, że na długim fragmencie linii 8 dotąd rozpoczęto jedynie rozbiórkę przystanku osobowego Kruszyna (w maju 2018) i wykonano wycinkę drzew i krzewów w pasie linii kolejowej. To bardzo niewiele. Dlaczego?
– W marcu 2018 r. PKP PLK złożyła wnioski o wydanie decyzji o ustalenie lokalizacji linii kolejowej dla odcinka Czachówek Płd. – Warka (LOT B). Wojewoda Mazowiecki pozostawił przedmiotowe wnioski bez rozpoznania z uwagi na zakwestionowanie linii rozgraniczających inwestycje – obszaru ograniczonego użytkowania. Obecnie przygotowywane są nowe projekty linii rozgraniczających łącznie z mapami podziałowymi w celu ponownego złożenia wniosków o wydanie decyzji o ustalenie lokalizacji linii kolejowej. Z uwagi na powyższe wystąpiły opóźnienia szacowane obecnie na 4 miesiące w uzyskaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę dla tego odcinka – przekazał smutną informację Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w MI, jednocześnie informując o powodach braku postępu prac na odcinku Warka – Radom.
W II kwartale 2018 r. złożono część wniosków o wydanie decyzji o ustanowienie lokalizacji linii kolejowej dla odcinka Warka – Radom (LOT C, D, E). Kolejne wnioski planuje się złożyć w III kwartale 2018 r. Przesunięcie terminu złożenia pozostałych wniosków o wydanie decyzji lokalizacyjnych wynika z przedłużających się uzgodnień z organami administracji wodnej dotyczących ustalenia linii brzegowej. Obecnie opóźnienie w uzyskaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla tego odcinka wynosi 2 miesiące – napisał w odpowiedzi na pytanie posłanki minister Chodkiewicz.
Niestety PKP PLK notuje opóźnienia także na innych swoich dużych inwestycjach.
Opóźnienia nie tylko na linii do RadomiaNajwiększe z nich występują na linii nr 7
pomiędzy Warszawą a Lublinem, są też na
magistrali E20, problemy występują z wyborem wykonawców dla modernizacji
odcinka Poznań – Szczecin. Opóźnienia w stosunku do pierwotnego harmonogramu występują także w związku z
przebudową stacji Leszno i E59.