ZNPK apeluje o powołanie grupy roboczej w sprawie rozwoju sieci ogólnodostępnych kolejowych punktów przeładunkowych na infrastrukturze PKP PLK. Celem byłoby zweryfikowanie faktycznego stanu obiektów infrastruktury usługowej (OIU), stworzenie docelowego układu i standardu sieci oraz zaproponowanie wymaganych zmian legislacyjnych.
Jak podkreśla ZNPK, obecnie sieć przeładunkowa jest niedostosowana do potrzeb m.in. ze względu na nierównomierne rozłożenie punktów, problemy z przepustowością, brak technicznej standaryzacji, ograniczenia dostępności czy ograniczenia środowiskowe. Przyczynia się to do obniżenia konkurencyjności transportu kolejowego, ale także przekłada się na problemy w innych sektorach, w tym m.in. budownictwie mieszkaniowym.
Inicjatorami apelu o utworzenie grupy roboczej i masterplanu były: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD), Polski Związek Producentów Kruszyw (PZPK), Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce (SPBT) oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).
W celu podjęcia działań w tym kierunku skierowano pisma do Ministerstwa Infrastruktury. ZNPK podkreśla w nim, że w ramach inwestycji za rzadko planuje się ogólnodostępne punkty ładunkowych, których koszt w zestawieniu z modernizacją całej linii kolejowej jest znikomy. - Alternatywą będzie dalsze zwiększenie udziału transportu drogowego w przewozach materiałów budowlanych - podkreśla organizacja, popierając apel o powołanie dedykowanej grupy roboczej i opracowanie masterplanu.
Pełna treść pisma ZNPK dostępna jest tutaj