Jewhen Krawcow, nowy prezes Ukrzaliznyci, zapowiedział otwarcie z końcem maja kluczowej inwestycji na Ukrainie – Tunelu Beskidzkiego. Znaczenie istnienia nowej przeprawy pod górami trudno przecenić.
Budowa dwutorowego tunelu pod jednym z łańcuchów Karpat Wschodnich, pomiędzy stacją Beskid i Skotarskie, trwała od 26 września 2013 roku. Dotychczasowy jednotorowy tunel, będący w złym stanie, wymagał pilnej przebudowy bądź budowy całkiem nowego obiektu. Znacząco wpływał na przepustowość linii kolejowej, która łączy Lwów z Mukaczewem i przygranicznym Czopem na Zakarpaciu. Przez te oba miasta przejeżdżają towarowe składy na Węgry i Słowację. Zdecydowano się na budowę nowej przeprawy. Nowy dwutorowy tunel zbudowano 30 metrów obok starej konstrukcji.
Europejskie pieniądze na ukraiński tunel
Inwestycję wsparł Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (w kwocie 527 mln dolarów) a także Europejski Bank Inwestycyjny (w wysokości 1 mld dolarów). Ukrzaliznycia do projektu włożyła 666 mln. dolarów.
Pełniący obowiązki prezesa UZ zapowiedział, że po oddaniu do użytku całej inwestycji przepustowość wzrośnie z 47 do 100 pociągów, które będą mogły przejechać karpacką magistralą. Prędkość przejazdu między stacjami Beskid i Skotarskie wzrośnie z 40 do 60 km/h.
– Oczekujemy, że dzięki tunelowi w Beskidach poprawi się połączenie pasażerskie między Lwowem a Zakarpaciem. W przyszłości planujemy uruchomić pociąg Intercity między Lwowem a Mukaczewem – powiedział Jewhen Krawcow. Do tego jednak jeszcze daleko, bo kapitalnego remontu bądź modernizacji wymagają całe długie na dziesiątki kilometrów odcinki pięknej linii. Skutkiem budowy tunelu będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów o kilkanaście minut i swoboda w budowaniu rozkładu jazdy.
Liczący 1765 metrów tunel zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenia wentylacyjne i nadzór wideo. Do maksimum zostanie zautomatyzowane bieżące utrzymanie przejścia pod górami. Tunel otrzyma nadzwyczajne środki bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Obecnie trwa jeszcze przebudowa infrastruktury na stacji Beskid, gdzie kończą się prace przy systemie sterowania ruchem kolejowym, oświetleniu, zgrywane są różne podsystemy stacyjne.
Rośnie kolejowy ruch na ukraińskich granicachW 2017 roku nastąpił wzrost transportu towarów z Ukrainy do krajów UE o ponad 3% i odwrotnie – o ponad 30%. W 2017 r. ponad 20 milionów ton ładunku zostało przewiezionych koleją przez stary tunel w Beskidach. Warto w tym miejscu przypomnieć, że do ożywienia doszło również w ruchu pasażerskim na
polsko-ukraińskiej granicy.
– Ilości te pokazują konieczność wzmocnienia roli kolei w eksporcie i imporcie. Dlatego istnieje znacząca potrzeba otwarcia nowego tunelu, który eliminuje wąskie gardło infrastruktury kolejowej piątego europejskiego korytarza transportowego Włochy – Słowenia – Węgry – Słowacja – Ukraina – dodał Krawcow.
Otwarcie obiektu zaplanowano na 25 maja. Do zakończenia prac w tym terminie zobowiązał Ukrzaliznycię ukraiński rząd.