PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg na projekt rewitalizacji odcinka linii kolejowej 356 od Wągrowca przez Gołańcz aż do granicy z województwem kujawsko-pomorskim. Czy linia zostanie naprawiona również na odcinku przebiegającym przez ten region?
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa”. Samorząd województwa wielkopolskiego uzyska na zaprojektowanie tej przebudowy dofinansowanie ze środków unijnych.
Plan zakłada w niedalekiej przyszłości przywrócenie parametrów ruchu (120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla towarowych) na 27-kilometrowym odcinku linii od Wągrowca przez Gołańcz, gdzie obecnie kończą bieg pociągi pasażerskie Kolei Wielkopolskich, do granicy województwa. Projektant ma przygotować linię dla nacisków 22,5 t na oś, tak zaprojektować przystanki, aby były zgodne z TSI. Tory na stacjach mają mieć możliwość przyjęcia pociągów towarowych o długości do 600 metrów. Przypomnijmy, że linia 356 na odcinku od Poznania do Wągrowca (ruch prowadzony jest także od Wągrowca do Gołańcza, ale z prędkością 50 km/h), jest jednym z bardzo udanych przykładów rewitalizacji, która poskutkowała masowym powrotem pasażerów na kolej.
Jedyny kryterium w przetargu jest cena. Otwarcie ofert PLK zaplanowały na 18 stycznia 2021.
Dla powodzenia inwestycji bardzo ważny jest remont fragmentu linii, która przebiega przez województwo kujawsko-pomorskie. Odbudowa jej nie jest planowana przez region w ramach programu Kolej Plus, choć urząd marszałkowski wcześniej wyraził zainteresowanie jej odbudową w ramach RPO na następną perspektywę, po 2023 roku.
W tym zakresie wciąż brakuje jednak szczegółów. Województwo to ma jednak obecnie duże problemy z
realizacją rozkładu jazdy na istniejących liniach.