Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

IGTL: Pandemia potwierdziła postulaty branży w zakresie badań i szkoleń

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-10-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
IGTL: Pandemia potwierdziła postulaty branży w zakresie badań i szkoleń
Ustawa „anty-covidowa” zawiesiła szkolenia i badania. I nic się nie wydarzyło… To potwierdza, że postulaty branży kolejowej w zakresie badań okresowych oraz szkoleń mają podstawy – zauważa Izba Gospodarczej Transportu Lądowego. 

Jak podkreśla Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, od wybuchu pandemii w marcu i po ekspresowym przeprowadzeniu procesu legislacyjnego w zakresie tzw. Tarczy antykryzysowej mamy w transporcie kolejowym do czynienia z empiryczną weryfikacją sensowności niektórych zapisów ustawy o transporcie kolejowym oraz rozporządzeń:
• w sprawie licencji maszynisty,
• w sprawie świadectwa maszynisty,
• w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
• w sprawie wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności.

W największym skrócie ustawa „anty-covidowa” zawiesiła (w różnym czasie, w różnych opcjach) szkolenia i badania. Innymi słowy, ważność badań lekarskich i egzaminów, czy sprawdzianów została przedłużona, a stan taki utrzymuje się przez wiele miesięcy. I co się w następstwie zawieszenia wydarzyło? Otóż…

Nic się nie wydarzyło…

Nie mamy w związku z obecną sytuacją ani gwałtownego wzrostu liczby wypadków i incydentów. Nie mamy dramatycznych apeli krajowej władzy bezpieczeństwa o przywrócenie badań i pouczeń. Strona związkowa również zagadkowo milczy. Okazuje się, że w zasadzie nikomu nie przeszkadza brak szkoleń lub ich ograniczenie niemal do zera, a jedynym skutkiem wyhamowania działalności monopolisty w dziedzinie badań, tj. Kolejowej Medycyny Pracy jest praktyczne zablokowanie dostępu nowych, wyszkolonych już osób do zawodu maszynisty – podkreśla IGTL.

W tym miejscu warto przypomnieć sobie Raport końcowy z projektu „Efektywny i innowacyjny system szkolenia oraz rozwoju zawodowego maszynistów”, który powstał dzięki inicjatywie sześciu organizacji branżowych, tj. Fundacji ProKolej, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Railway Bussines Forum, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Klastra Luxtorpeda 2.0, Business Centre Club i Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej. W opublikowanym jeszcze na jesieni 2019 r. Raporcie wykazane jest, że nasz krajowy system dopuszczania do zawodów kolejowych, szkolenia i rozwoju zawodowego oraz badań jest nieefektywny, archaiczny i oderwany od realiów.

Branża od lat mówi o tym, że konieczne jest odejście od monopolu Kolejowej Medycyny Pracy, a także ujednolicenie wymogów zdrowotnych i ich zaktualizowanie w oparciu o dorobek nauki i praktyki medycznej w XXI wieku. Ponadto jak mantra jest powtarzane, że w zakresie szkoleń wstępnych, egzaminowania i dalej szkoleń okresowych należy odejść od dekretowania rzeczywistości w aktach normatywnych i pozostawić więcej odpowiedzialności, ale też swobody po stronie pracodawców. Na poziomie przepisów powinny zostać określone zasady podstawowe i wymogi egzaminacyjne lub delegacja do ustalenia takowych przez UTK, a sam proces szkolenia ma być po prostu skuteczny, a nie bezsensownie wydłużany.

Wykorzystajmy kryzys do czegoś pożytecznego

Przez szereg lat przepisy regulujące zawody kolejowe nie były gruntownie zmieniane, a poprawki wymuszane np. wymogami unijnymi były wprowadzane na zasadzie „łaty na łatę”. Mamy cały wachlarz przepisów, często w rozbieżny sposób regulujących analogiczne kwestie. Apelujemy o stworzenie jednego aktu prawnego, który kompleksowo i w nowoczesny sposób ureguluje zatrudnienie w zawodach kolejowych. Apelujemy również o prawdziwy i otwarty dialog z całym środowiskiem kolejowym, a nie tylko wybranymi pracodawcami i związkami zawodowymi – podsumowuje IGTL.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

inf. pras oprac. JM 12 listopada 2020

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

inf. pras oprac. JM 12 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5