Kończą się prace na odcinku Lublin – Lublin Zemborzyce linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Kontynuowane są na stacji Stalowa Wola Rozwadów. W marcu ruszą roboty między Lublinem Zemborzycami a Kraśnikiem – informuje PKP PLK.
W lipcu 2017 roku
ruszyły prace na linii 68 na odcinku Lublin – Stalowa Wola. Jak informuje PKP PLK, na odcinku Lublin – Lublin Zemborzyce przebudowano już m.in. ponad 5 km torów, wymieniono ponad 11 000 podkładów i zamontowano rozjazdy. Trwają roboty przy modernizacji toru. Zakończenie tego etapu planowane jest w kwietniu.
Postępuje przebudowa stacji Stalowa Wola Rozwadów. Od listopada pasażerowie korzystają już z nowego peronu. Do wykonania pozostała przebudowa przejazdów, drugiego peronu, instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowa sieci trakcyjnej. Przygotowane są już cztery nowe tory oraz 7 rozjazdów, które zapewniają sprawną obsługę pociągów. Dzięki przebudowanym peronom, nowym wiatom i ławkom na stacji będą znacznie lepsze warunki dla pasażerów i dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zakończenie robót na stacji Stalowa Wola Rozwadów nastąpi jesienią 2018 r.
– Inwestycja ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego południowo-wschodniej Polski. Jej celem jest poprawa usług związanych z przewozem towarów i pasażerów oraz zwiększenie dostępności transportowej Polski Wschodniej. Liczymy, że atrakcyjniejsze połączenia między miastami wojewódzkimi w ramach tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej Rzeszów i Lublin z Kielcami, Olsztynem oraz Białymstokiem, doprowadzą do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej – mówi Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
W kolejnym etapie inwestycji przebudowany zostanie odcinek Lublin Zemborzyce – Kraśnik. W marcu PLK przystąpią do modernizacji torów i peronów na przystankach: Krężnica Jara, Majdan, Niedrzwica Kościelna, Leśniczówka, Wilkołaz Wieś, Pułankowice. W ramach elektryfikacji montowane będą słupy i sieć trakcyjna.
Prace między Kraśnikiem a Lublinem Zemborzycami potrwają do końca wakacji, 31 sierpnia. We wrześniu roboty przeniosą się na odcinek Kraśnik – Zaklików, co będzie ujęte w rozkładzie jazdy pociągów.
W ramach elektryfikacji linii powstanie 6 nowych obiektów zasilania sieci trakcyjnej: w Lublinie, Lublinie Zemborzycach, Niedrzwicy, Pułankowicach, Polichnie i Zaklikowie. Budowa sieci trakcyjnej rozpocznie się 2019 roku i będzie ostatnim etapem modernizacji, która umożliwi kursowanie bardziej wydajnych i ekologicznych pociągów elektrycznych.
Komunikacja zastępcza od marca
Od 1 marca pociągi Przewozów Regionalnych na trasie Lublin – Szastarka – Lublin będą kursowały między stacjami Lublin – Lublin Zemborzyce. Na odcinku od Zemborzyc do Szastarki będą kursowały autobusy. Natomiast PKP Intercity uruchomi komunikację autobusową na trasie od Lublina do Rzeszowa. Autobusy przewoźnika będą zatrzymywały się na przystankach Lublin, Kraśnik, Zaklików, Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Nowa Dęba, Kolbuszowa, Rzeszów Główny.
Efekty inwestycji
Efektem prowadzonych prac będą krótsze podróże i komfortowe przystanki oraz dwa nowe przystanki w Zaklikowie i Charzewicach. Sprawny przewóz ładunków zapewni infrastruktura dostosowana do cięższych pociągów towarowych. Większy poziom bezpieczeństwa zapewni przebudowa 75 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 70 obiektów inżynieryjnych. Przejazd pociągów usprawni montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Skróci się czas przejazdu – pociągi pasażerskie będą jeździły z prędkością 120 km/h. Inwestycja zakończy się w 2019 roku.
Całkowity koszt projektu to 367 mln zł netto, z czego dofinansowanie ze środków unijnych, przyznane w ramach programu Polska Wschodnia wynosi 311,9 mln zł.