Informacja Rynku Kolejowego o instalacji w czeskiej Pradze niskich ekranów dźwiękoszczelnych odbiła się szerokim echem w kraju. Zainteresowali się nimi także posłowie w polskim parlamencie.
O ekranach akustycznych, które mogą zrewolucjonizować temat ochrony przed hałasem przy liniach kolejowych,
pisaliśmy w lutym. Rozwiązanie zostało certyfikowane w Czechach, na sieci kolejowej SŽDC w 2018 roku, a na fragmentach linii z Pragi do Děčína odbył się pierwszy montaż ekranów. Rozwiązanie dedykowane jest zwłaszcza tam, gdzie warunki terenowe nie pozwalają na umieszczenie ekranu na mocniejszych podstawach (nasypy) lub zachodzi potrzeba zastosowania rozwiązań nieingerujących w przestrzeń, np. w miastach. Dystrybutorem rozwiązania, które pochodzi z Finlandii, jest firma mmcite+, obecna także w Polsce.
– W związku z faktem, iż PKP PLK planuje instalację wysokich ekranów akustycznych w Trójmieście, powstaje pytanie, czy istnieje możliwość zastosowania bardziej nowoczesnych i estetycznych metod walki z hałasem, jak np. przy torach w czeskiej Pradze, które są mało inwazyjne dla przestrzeni? Koszt budowy niskich ekranów jest w zasadzie taki sam jak w przypadku tradycyjnych konstrukcji – napisał poseł Adam Korol w interpelacji, którą skierował do Ministerstwa Infrastruktury.
Resort wie o czeskim eksperymencie
Resort odpowiada, że temat niskich ekranów jest mu znany, a PKP PLK bierze pod uwagę inne metody walki z hałasem, niż tylko wysokie ekrany, w wielu przypadkach bardzo agresywnie ingerują w przestrzeń miejską.
– Zastosowane w Czechach rozwiązanie jest obecnie w fazie testów, a zebrane doświadczenia pozwolą na opracowanie nowoczesnych sposobów zapobiegania skutkom niekorzystnych oddziaływań akustycznych – napisał podsekretarz stanu w MI, Rafał Weber. Dodaje, że każde nowe skuteczne rozwiązanie minimalizujące oddziaływanie akustyczne od linii kolejowej może stanowić alternatywę dla obecnie stosowanych metod ochrony przed hałasem.
PLK współpracuje z NCBiR
– Mając na uwadze planowane inwestycje kolejowe, PKP Polskie Linie Kolejowe (…) zauważa potrzebę pracy nad alternatywnymi środkami minimalizującymi oddziaływanie akustyczne w postaci m.in. niskich ekranów akustycznych, tłumików przyszynowych, itp. – pisze Weber. Zauważa on też, że PKP PLK pracuje wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju nad innowacjami „w zakresie ochrony ludzi i budynków przed hałasem i drganiami powodowanymi eksploatacją linii kolejowych”.
Jak informuje ministerstwo, przedsięwzięcie pn. „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” ma na celu opracowanie skutecznych rozwiązań wibroakustycznych. Wdrażane innowacje, wypracowane w ramach ww. przedsięwzięcia, spowodują zminimalizowanie uciążliwości pochodzących od źródeł dźwięku oraz zmniejszenie oddziaływania zastosowanych urządzeń na krajobraz naturalny. I tu smutna konstatacja ministra: – Należy jednak mieć na uwadze, że ekrany akustyczne są obecnie najskuteczniejszym sposobem ochrony przed hałasem – napisał.
– PLK pozostają w stałym kontakcie z podmiotami zajmującymi się produkcją urządzeń minimalizujących oddziaływanie akustyczne. Przekazywane w ten sposób materiały są analizowane przez wyspecjalizowane jednostki spółki i mogą stanowić podstawę do opracowania i sprawdzania prototypów urządzeń oraz wytycznych do wdrożenia w warunkach rzeczywistych – dodał Rafał Weber.