Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Posłowie pytają o dostępność własnych lokomotyw wielosystemowych w PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Posłowie pytają o dostępność własnych lokomotyw wielosystemowych w PKP Intercity
fot. M. SzymajdaEU44 prowadzący pociąg Nighjet we Wrocławiu
Grupa posłów zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem w sprawie dostępności lokomotyw wielosystemowych w taborze PKP Intercity. Słusznie uważają, że rosnąca liczba połączeń międzynarodowych powinna skutkować zwiększeniem liczby elektrowozów zdolnych do operowania także za granicą.

– Dotychczas wielokrotnie powtarzały się sytuacje, w których pociągi były opóźnione lub odwołane z powodu braku dostępu do lokomotyw wielosystemowych, które mogą ciągnąć takie składy. Z uwagi na powyższe, po wprowadzeniu nowego rocznego rozkładu jazdy z większą liczbą pociągów dalekobieżnych, ryzyko potencjalnych utrudnień dla pasażerów również się zwiększy. W ostatnim czasie ze względu na braki w stanie posiadania przewoźnika i brak wystarczającej liczby lokomotyw wielosystemowych (w wyniku wypadków oraz napraw bieżących), spółka posiłkowała się lokomotywami użyczonymi przez innych przewoźników – napisali w grupowej interpelacji posłowie Katarzyna Ueberhan, Monika Falej, Krzysztof Gawkowski, Maciej Gdula, Maciej Kopiec, Katarzyna Kotula, Paweł Krutul, Anita Kucharska-Dziedzic, Beata Maciejewska, Wanda Nowicka, Robert Obaz, Monika Pawłowska, Małgorzata Prokop-Paczkowska, Marek Rutka, Krzysztof Śmiszek i Anita Sowińska.

Zwracają uwagę m.in. na opóźnienia w kursowaniu pociągów Warszawa – Berlin, gdzie lokomotywy wielosystemowe podmieniano na zwykłe w zlokalizowanym bliżej niemieckiej granicy Poznaniu, co powodowało opóźnienia, czy na sytuacje w Bohuminie, gdzie pasażerowie nieraz musieli czekać na dojazd polskiej lokomotywy nawet kilkadziesiąt minut. Ministerstwo Infrastruktury zauważa jednak, że lokomotyw w tym rozkładzie jazdy powinno wystarczyć.

– Spółka zapewniła Ministerstwo Infrastruktury, że w nowym rozkładzie jazdy liczba sprawnych lokomotyw wielosystemowych niezbędnych do obsługi połączeń międzynarodowych zostanie zapewniona. Nie są planowane dalsze wypożyczenia takich lokomotyw od innych przewoźników – napisało ministerstwo. Wbrew tezie posłów obecnie pociągów międzynarodowych, z uwagi na epidemię koronawirusa jest mniej. Nie kursuje m.in. jeden z pociągów Warszawa – Berlin i pociąg Gdynia – Berlin, za chwilę wstrzymany zostanie pociąg Nightjet, a jedynym nowym połączeniem, gdzie włączana jest lokomotywa wielosystemowa, jest EC Wawel. Dlatego 7 sprawnych lokomotyw EU44 (na 10 posiadanych) starcza obecnie by realizować rozkład jazdy, a za kilka miesięcy przynajmniej jedna z nich wróci z naprawy.

W odpowiedzi z ministerstwa dowiadujemy się ile PKP Intercity zapłaciło za wynajem lokomotywy wielosystemowej przez kilka miesięcy, gdy ruch odbywał się normalnie. Kosztowało to spółkę 929 tysięcy złotych.

W chwili obecnej PKP Intercity prowadzi postępowanie na zakup 10 lokomotyw wielosystemowych (+5 lokomotyw w ramach prawa opcji). Dostawy lokomotyw są zaplanowane w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy (planowane zawarcie umowy w 2021 roku), zaś dostawa wszystkich pojazdów do 42 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Kolejne zakupy lokomotyw wielosystemowych będą realizowane w ramach Strategii Taborowej Spółki – napisało ministerstwo infrastruktury. Jak pisaliśmy już na łamach „Rynku Kolejowego”, wielokrotnie przekładane rozstrzygnięcie przetargu na pojazdy wielosystemowe określono teraz na marzec 2021.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5