Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plSzynobus Arrivy w Bydgoszczy
– Już decydenci II Rzeczypospolitej rozważali budowę linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Koronowem – pisze poseł Łukasz Schreiber i pyta ministerstwo o szanse na realizację inwestycji, która, jego zdaniem, przydałaby się regionowi. Kilkadziesiąt lat temu obie miejscowości łączyła kolej wąskotorowa.
Poseł zauważa, że w Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2020 roku za jeden z celów do osiągnięcia wskazano opracowanie studium wykonalności dla budowy takiej linii. Zdaniem Schreibera optymalne wydawałoby się uzyskanie połączenia Koronowa z Bydgoszczą, poprzez Maksymilianowo. Jedną z zalet takiej linii mogłoby być skrócenie czasu przejazdu pociągiem pomiędzy Bydgoszczą a Tucholą. Poseł pyta, czy Ministerstwo Infrastruktury dostrzega potrzebę budowy takiej linii i czy prace w tej kwestii prowadzi zarządca infrastruktury – PKP PLK.
Odpowiedź z pewnością Łukasza Schreibera nie ucieszy, bowiem ministerstwo, pytane o plany nowej linii, odpowiada, że w perspektywie finansowej 2014–2020 PKP PLK nie planują prac związanych z modernizacją linii kolejowej nr 241 oraz budową nowej linii kolejowej Maksymilianowo – Koronowo. Nie ma też możliwości finansowania choćby studium wykonalności dla projektu, choć istnieje teoretyczna szansa, że taki dokument powstanie w przyszłości, PKP PLK postawiło na modernizację alternatywnej, ale istniejącej linii kolejowej.
– W obecnej perspektywie finansowej planowana jest realizacja projektów inwestycyjnych obejmujących swoim zakresem trasę Maksymilianowo – Wierzchucin – Tuchola. Na linii kolejowej nr 201 realizowany będzie w ramach POIiŚ projekt pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, który obecnie znajduje się na etapie przygotowawczym. W jego zakres rzeczowy wchodzi budowa drugiego toru m.in. na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin oraz elektryfikacja linii nr 201 – informuje sekretarz stanu w MI, Andrzej Bittel.
Przedstawiciel ministerstwa wskazuje, że proponowany ciąg Maksymilianowo – Koronowo – Tuchola (przez linię nr 241 oraz nową linię Maksymilianowo – Koronowo) miałby długość zbliżoną do istniejącej obecnie trasy Maksymilianowo – Wierzchucin – Tuchola.
– A ze względu na niekorzystną geometrię linii kolejowej nr 241 trudne byłoby osiągnięcie na niej maksymalnych prędkości na poziomie takim jak na liniach kolejowych nr 201 i 208. Biorąc zatem pod uwagę inwestycje planowane na obecnie istniejącym ciągu linii 201 i 208 oraz geometrię linii nr 241, osiągnięcie krótszego czasu jazdy do Tucholi po linii nr 241 wymagałoby znacznych korekt geometrii linii, co skutkowałoby wysokim kosztem takich prac. Ponadto po modernizacji linii nr 201 około 2/3 odcinka Maksymilianowo – Tuchola będzie dwutorowe, co wpłynie na poprawę przepustowości linii i w efekcie skrócenie czasu jazdy z uwagi na brak konieczności oczekiwania pociągów na krzyżowania, oraz na punktualność pociągów – wyjaśnia ministerstwo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.